مورد علاقه ها 0

این اغذیه های مفید را جایگزین غذاهای مضر کنید

تغذیه سالم


اغذیه مفید و جایگزین

روغن حیوانی

امام علی(ع) فرمودند: «روغن گاو، شفاست.»
پیامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «هر کس يك لقمه چرب شده به روغن حیوانی بخورد، به همان اندازه، بیماری از تن او فرو می ریزد. گوشت گاو، درد است و روغن آن، شفا و شیرش نیز درمان، هیچ چیز، همانند روغن گاو، به بدن در نیامده است.»
روغن حیوانی باید جایگزین روغن نباتی و روغن مایع شود. از نظر طب سنتی- اسلامی خواص روغن حیوانی بی شمار است. از آن جمله می توان به استخوان سازی، کاهش غلظت خون، کاهش چربی های زاید شکم، شادابی و سفیدی پوست و سم زدایی از بدن اشاره کرد.
کسانی که شکستگی استخوان دارند حتما از روغن حیوانی استفاده کنند. روغن حیوانی را عسل چرب تعریف می کنند.
روغن حیوانی می تواند درمان پوکی استخوان و استحکام عضلات و استخوان ها و درمان رماتیسم عمیق می باشد.
مطمئنا یکی از ارکان طول عمر و جوانی پایدار، استفاده از روغن های حیوانی، کنجد و زیتون است. تحقیقات علمی نشان میدهد که اسید لینولنیک و اسید آراشیدونیک موجود در روغن های حیوانی سبب افزایش چربی خوب و کاهش چربی بد می شود.

روغن کنجد

در بین روغن های خوراکی به ملکه روغن ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه های روغنی دیگر داراست. از خواص روغن کنجد می توان بعنوان کاهش دهنده سطح کلسترول بد و افزایش جذب کلسترول خوب، کاهش فشار خون، کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون، جلوگیری از سرطان های دستگاه گوارش، سینه، پروستات، جلوگیری از بسته شدن عروق، جلوگیری از بروز سکته قلبی و آب مروارید، جلوگیری از بیماریهای مفصلی و آرتروز و آلزایمر. همچنین باعث شفافیت و لطافت پوست می شود و بسیار مناسب برای سرخ کردن به دلیل تحمل حرارت بالا می باشد.

روغن دنبه

صورت را شفاف می کند، تیرگی های حاشیه صورت را پاک می کند، یک وعده غذا با روغن دمبه باندازه سه وعده غذا قوت بخشی دارد، چاقی ندارد و کلسترول را کاهش می دهد.
گوسفند ده ها نوع گیاه می خورد، گیاهان سالم و مفید. هر گیاهی، قدری چربی دارد. در واقع دنبه عصاره تقریبا هفتاد نوع چربی گیاه است. به راحتی و فوری پاک می شود و نیازی به مواد شوینده نداریم به همین دلیل در گذشته نیاز به مواد شوینده برای شستن ظروف نبود. اما روغن های نباتی و مایع به این راحتی پاک نمی شوند و خانم ها مشکل تمیز کردن اجاق گازها را دارند.
برای تهیه یک روغن دنبه خوب، شفاف و بی بو می توانید به شرح زیر عمل کنید.
طرز تهیه :4 کیلو روغن دنبه را چرخ کرده و ۲ لیوان ماست و یک لیوان سرکه طبیعی (به دلخواه) به آن اضافه کرده و به همراه یک عدد پیاز چهار قاچ شده، 4 عدد سیب خوش عطر رنده شده و 14 عدد هل مخلوط نموده و می جوشانید تا کاملا ذوب شده و مواد محلول آن تبخیر شده و کمی آب آن بپزد. آن گاه حاصل را صاف کرده و روغن سفید شفاف، خوش عطر و بی بوی حیوانی به دست آورید، بهتر است برای جلوگیری از سوخته شدن روغن مزبور همان طور که در حال ذوب شدن است هر از چند گاه یک بار، روغن آب شده را از ظرف تخلیه نموده تا در نهایت روغن سالم تری از دنبه استخراج کنید.

گندم

جدا کردن سبوس از آرد؛ یعنی ارزنده ترین قسمت گندم را جدا کردن کاری است اشتباه، زیرا جنین جوانه گندم نیز با سبوس جدا می شود.
سبوس گندم یا گندم کامل سرشار از ویتامین و املاح مفید است و مانع از یبوست و خشکی گوارش می شود.
دکتر پاژ چند دسته مرغ، کبوتر و موش انتخاب نمود، و با آزمایش های متعددی که آنها را به چند دسته تقسیم می نمود؛ به دسته اولی فقط نان سفید می داد و به دسته دوم نان سبوس دار، نتیجه آزمایشات این شد که دسته های اول پس از سه هفته مردند و دومی ها به زندگی خود ادامه دادند.
اگر سوال شود کدام قسمت هر گیاه بهترین عضو گیاه است؟ خواهیم گفت: آنجاکه بیشتر در معرض تابش اشعه خورشید، هوا و باران قرار داشته و بیشتر از نیروی طبیعت بهره مند گردیده است و آن در حقیقت سبوس غلات و پوست میوه جات است.
بهترین گندم آن است که در نرمی، سختی، سفیدی، سرخی، بزرگی، تازگی و کهنگی متوسط باشد. همچنین گندم خوب باید از آفات گیاهی به دور باشد. گندم بهترین غذای تندرستان است؛ کثیر الغذا و چاق کننده بدن می باشد.
آرد خوب گندم، آردی است که به میزان کافی سبوس داشته و خمیر آن نیز به اندازه مناسب و متعادل دارای نمک باشد؛ زیرا خمیر بدون نمک، بدهضم است و خمیر شور سبب خشکی معده و تشنگی می گردد. لازم است نان بعد از ورآمدن خمیر پخته شود.
بهتر است بذرهایی مانند: کنجد، رازیانه، نانخواه، زیره، سیاه دانه و تخم خشخاش بر روی خمیر قرص نان پاشیده شود و یا آنها را با خمیر مخلوط کنند و نان را در تنور، به اعتدال بیزند.
ارزش غذایی نان نرم بیشتر و نان خشک کمتر است. نانی که در تنور بیش از حد خشک شده باشد به سبب زیادی خشکی، دیر از معده عبور می کند.

تغذیه سالم


جو

امام رضا(ع) می فرماید: «برتري نان جو بر گندم، همانند برتري ما بر دیگر مردمان است. هیچ پیامبری نیست که برای خورنده جو دعا نکرده و برای او برکت نخواسته باشد و هیچ درونی نیست که جو بدان در آمده و همه دردها از آن بیرون نرفته باشد. آن، خوراک پیامبران و غذای نیکان است. خداوند متعال، جز این را نخواسته است که خوراک پیامبران خویش را جو قرار دهد.
برخی معتقدند جو از حبشه به سایر نقاط رسیده و شش هزار سال قبل در مصر کاشته می شده است
بهترین جو آن است که بزرگ، سنگین، سفید و رسیده باشد. جو کهنه که یک سال از برداشت آن گذشته باشد بسیار بد است مزاج جو، سرد معتدل است.

نخود

نخود از بهترین حبوبات است و بهترین نوع آن سفید، بزرگ و تازه آن است. یکی از بهترین غذاهای انسان است اما متأسفانه امروزه کمتر از گذشته در سفره های مردم دیده می شود.
ارزش غذایی زیادی دارد و چاق کننده است. نخود جوانی را بر می گرداند، خون ساز است و قوه باه را تقویت می کند و برای مسایل جنسی بی نظیر است. مانع سفید شدن مو می شود. برای سیستم اسکلتی فوق العاده مفید و همچنین انرژی زا می باشد. نرم کننده شکم و مقوی حرارت غریزی است. نخود ریه را تقویت می کند و اشتها آور است.
نخود زیاد بخورید و برای نفخ آن در آبگوشت نعناع بریزید البته بهتر است حتما قبل از پختن، نخود را در آب همراه با نمک خیس کنید.

سویق

یکی از خوراکی هایی بسیار ارزشمند که در طب سنتی اسلامی به عنوان غذا و دارو مورد استفاده قرار می گیرد سویق است.
امام صادق (ع) فرمودند: « خوراک ساده ای است که به وسیله وحی از آسمان معرفی شده و طعام پیامبران و امامان بالا بوده است. در روایتی دیگر امام رضا ما فرمودند: «چه خوب غذایی است سویق، اگر گرسنه باشی سیرت می کند و اگر سیر باشی، هضم می کند.»
المحاسن به نقل از بکر بن محمد ازدی: عيثمه، در حالی که پسر خویش را به همراه داشت و به گمانم نام او محمد بود بر امام صادق(ع) وارد شد. امام صادق(ع) به او فرمود:
چرا می بینم تن فرزندت، نحیف است؟». گفت: او بیمار است. امام به او فرمود: «به او سویق بخوران؛ چرا که گوشت می رویاند و استخوان را استحکام می بخشد».؟
امام صادق (ع) فرمودند: «هر کس چهل روز سویق بخورد، بازوانش پرتوان می شود.»
امام صادق (ع) فرمودند: «خوردن سویق با روغن زیتون، گوشت می رویاند، استخوان را استحکام می بخشد، پوست را نازك می کند و بر توان جنسی می افزاید.»
انواع سویق خواص فراوانی دارد مانند: تقویت بدن، افزایش استحکام بدن، افزایش رشد مخصوصا در کودکان، چاق کننده، افزایش شهوت، تقویت دست و پا، رویاننده استخوان و... توجه: سعی شود روزانه حتما از سویق استفاده کنید.

سنجد

سنجد از آن دسته میوه هایی است که در روایات اسلامی برای آن خواص مختلف در مانی ذکر شده و آن را برای کلیه ها و معده مفید دانسته اند.
امام صادق(ع) با درباره سنجد فرمودند: «گوشت سنجد برای گوشت، هسته آن برای استخوان و پوست آن برای پوست مفید است و در عین حال کلیه ها را گرم، معده را ضدعفونی کرده و بازدارنده از بواسیر و تقطیر بول است. ساق پا را تقویت و جذام را از بدن ریشه کن می کند.»

روش های مصرف سنجد

1- تعدادی سنجد تازه را بهمراه پوست و گوشت و هسته آن را بوسیله اسیاب برقی بصورت پودر کرده و سویق سنجد درست کنید یک تا سه قاشق غذاخوری از آن را داخل یک لیوان شیر تازه بریزید و با یک قاشق غذاخوری عسل آن را شیرین کنید و به عنوان یک وعده غذایی با یک میان وعده میل نمائید. این ترکیب در درمان پوکی استخوان و درد مفاصل بسیار موثر است.
۲. دانه دانه میل کردن و مکیدن هسته آن؛ روزی هفت عدد
۳. به شکل سویق هر روز صبح ناشتا دو قاشق غذاخوری
۴. دو قاشق سویق به همراه روغن زیتون

آجیل

آجیل شامل بادام درختی، فندق وگردو می شود. در تحقیقی که در آمریکا انجام شد به این نتیجه رسیدند که روزی یک مشت آجيل ۵ تا ۱۰ سال به عمر انسان می افزاید. باعث کاهش غلظت و چربی خون می شود. کبد را پاکسازی کرده و کارایی مغز را افزایش می دهد. نکته: از آجیل نشکسته و تازه تر استفاده شود.

نمک دریا

مولا علی فرمودند: «نمک درمان هزار درد است.» نمک دریا همان نمک طبیعی طعام می باشد. برخی چشمه ها، رودخانه ها، دریاچه ها و دریاها حاوی نمک طبیعی طعام می باشند، یعنی همان نمکی که در احادیث متعدد استفاده از آن سفارش شده و مورد نیاز بدن بوده و در طول قرن ها مردم استفاده می کردند و برای هم هدیه می بردند. نکته قابل توجه این که هنوز این نمک ها دست کاری و تجزیه شیمیایی نشده اند.
طبیعت نمک، گرم و خشک و اصلاح کننده غذا می باشد. یعنی غذا را سالم و گندزدایی می کند. از بین نمک های طبیعی قابل استفاده، در حال حاضر نمک برخی از دریاچه های ایران مانند دریاچه ارومیه مورد آزمایش قرار گرفته و بسیار عالی و مناسب در سطح جهانی است. نمک دریا به صورت طبیعی حاوی منیزیم، کلسیم، پتاسیم، ید، منگنز و روی می باشد. حتی زنان باردار، افراد دارای فشار خون سرد، افراد دیابتی و بیماران قلبی نیز می توانند نمک دریا را به راحتی مصرف کنند.

سرکه طبیعی

امام صادق (ع) فرمودند: «سرکه، تلخه را فرو می نشاند، قلب را زنده می سازد، کرم های شکم را می کشد و دهان را استحکام می بخشد.»، «سرکه، عقل را استحکام می بخشد.» «سرکه، دل را روشن می کند.»، «خورش ساختن سرکه، شهوت زنا را ریشه کن می کند.»؟
حذف سرکه: در اوایل دوره قاجار وقتی پزشکان فرانسوی می آیند در ایران طبابت کنند می بینند سرشان خیلی خلوت است و مراجعه کننده زیادی ندارند در این بین یکی از محققین فرانسوی چند سالی در ایران تحقیق می کند و کتابی می نویسد که در ابتدای کتابش گفته: «اگر می خواهید مطب های شما رونق پیدا کند در کار انجام دهید اولا سرکه را از ایرانی ها بگیرید ثانیا حجامت را ممنوع کنید در این صورت مطب هایتان خود به خود رونق می گیرد.»
نشانه سرکه طبیعی این است که باید مثل آبلیمو در ته آن لرد جمع شود.
سرکه؛ به هضم غذا کمک می کند. ضد عفونی کننده مواد غذایی بوده و در افراد صفراوی و دموی حرارت درون را کاهش می دهد. همچنین کلسترول را کاهش می دهد و چربی های زاید را کم می کند. پلاکت های عروقی را از بین می برد و مانع تشکیل آن می شود. نکته این که سرکه با هر غذایی ترکیب شود در رساندن غذا به بافت های سلولی کمک می کند؛ چون نفوذ پذیری بالایی دارد.
البته همه افراد نمی توانند سرکه خالی بخورند مثل کسانی که ضعف اعصاب دارند و کسانی که معده سرد دارند سرکنگبین بخورند تا اثر سرکه به تن برسد ولی عوارض آن به تن نرسد. ترتیب سرکه از لحاظ کیفیت به این صورت است: انگور، خرما، انجير، سیب، وبعدهر سرکه دیگری.

گوشت گوسفند

بهترین و مناسب ترین گوشت از نظر شباهت به مزاج انسان گوشت گوسفند است مخصوصا گوسفندی که سنش کمتر از شش ماه باشد.
گوشت گوسفندی که به طور آزاد در چمن و علفزارها چرا کرده است بهتر از نوعی است که محبوس باشد.
گوشت دست و سینه بهتر از ران و پشت است. همچنین طرف راست بهتر از سمت چپ میباشد. گوشت قسمت های داخلی نسبت به قسمت های خارجی نرم تر و مرطوب تر است. گوشت گوسفند به خاطر دارا بودن گرمی و تری برای بیماران سوداوی مفید است.
به نقل از هشام بن سالم: از امام صادق(ع) درباره ی خوردن گوشت خام پرسیدم. فرمودند: «این، خوراک درندگان است. »
در مورد نوبت های خوردن گوشت امام صادق (ع) روایت می کنند: «علی(ع) عادت به خوردن گوشت را بد می شمردند و می فرمودند: «آن اعتیادی همچون اعتیاد به شراب است. »
در مورد اعتیاد به خوردن گوشت امام صادق(ع) فرمودند: «در هر هفته یکبار گوشت بخورید و خوی فرزندانتان را بدان عادت ندهید؛ زیرا موجب اعتیادی همچون اعتیاد به شراب می گردد. نیز آنان را بیش از چهل روز، از آن محروم مدارید؛ چرا که آنان را بدخوی می کند.»
و در کلامی دیگر فرمودند: «غذا را يك روز با گوشت بخور، يك روز با شیر، و يك روز با چیزی دیگر.
امام صادق(ع) فرمودند: «هر چیز را دلدادگی است و دلدادگی مرد، گوشت است. پس هر که چهل روز آن را واگذارد، بدخوی می شود و هر کس بدخوی شد، در گوش راستش اذان بگویید.»

ماهی

بهترین ماهی، آن است که در آب شیرین رشد کند و این آب شیرین، همیشه جاری بوده و بر روی سنگ و سنگریزه یا شن روان باشد، سرچشمه آن دور و باد بر آن وزیده باشد. بهتر اندازه آن از نظر بزرگی و کوچکی مناسب باشد. ماهی خوب آن است که همان روز، صید شده و بوی بد نیز نداشته باشد. گوشت ماهی لطیف است و سریعا دچار عفونت می شود.
طبیعت ماهی سرد در اول، و تر در دوم می باشد و در افراد گرم مزاج، سبب تقویت نیروی جنسی و نعوظ می شود. مصلح آن در سرد مزاجان به صورت شکم پر با سبزی های گرم و ادویه گرم مثل زنجبیل و ... می باشد. بهترین روش مصرف ماهی، کباب کردن بر آتش است که برای معده سبک تر از بریان کردن در روغن است. بهتر است سردمزاجان پس از مصرف ماهی چند عدد خرما میل کنند. مصرف ماهی با یک سردی دیگر مثل ماست اصلا توصیه نمی شود.
آشامیدن آب بسیار بعد از آن بسیار زیان آور است و موجب بیماری های مزمن می گردد. مصرف بیشتر از هفته ای دو بار توصیه نمی شود.

عسل

ملکوتی ترین غذای دنیاست و در «قرآن کریم» به عنوان شفای مردم یاد شده است. خواص بی حد و اندازه ای دارد. از جمله درمان سرطان، کاهنده قند خون، حذف چربی زاید و کوچک کردن شکم، افزایش حافظه، مهار پوسیدگی دندان، هضم بهتر غذاها، به دلیل خاصیت ضد میکروبی و ترمیم کنندگی بسیار قوی در جراحی های پیشرفته، زخم های عمیق و سخت را با عسل پانسمان می کنند و به طور کلی عسل در درمان همه بیماری ها کاربرد دارد.
عسل دافع سودا و بلغم بدن است و قدرت جذب داروها را بالا می برد. همه مزاج ها باید عسل مصرف کنند و اگر گرم مزاج ها گرمیشان کرد با مصلح آن مثل سرکه انگبین مصرف کنند. اگر خواستید به نوزادان عسل ندهید از طریق مادر به آنها عسل بدهید.

مویز

طبق فرمایش امیرالمومنین(ع): «هر کس در ابتدای روز ، بیست و يك مویز سرخ بخورد، خداوند هر بیماری و ناتن درستی ای را از او دور می کند. »
امام صادق فرمودند: « مویز، اعصاب را استحکام میبخشد، خستگی را برده و دل را شادی و سرور می دهد.»، «اگر قحطی ای به شما رسید، با مشغول داشتن خویش به مویز، خود را سیر کنید.»

زیتون

در آیات سوره نور 35، انعام ۹۹ و ۱۹۱، نحل ۱۱، عبس ۲۱، مؤمنون ۲۰، از زیتون یاد شده است.
پیامبر می فرمایند: «از روغن زیتون بخورید و با آن روغن مالی کنید که از درخت مبارک است.»
امام علی(ع) فرمودند: «خانه کسی که سرکه و زیتون در آن باشد، بی خورشت نیست که آنها خورشت پیامبران است.»
امام کاظم(ع) نیز در مورد فواید زیتون فرمودند: «هرکس تخم مرغ، پیاز و زیتون بخورد نیروی آمیزش او زیاد گردد.»
امام صادقم(ع)فرمودند: «خوردن سویق با روغن زیتون، گوشت می رویاند،استخوان را استحکام می بخشد، پوست را نازك می کند و بر توان جنسی می افزاید»
چهل سال طول می کشد درخت زیتون بار بدهد اما بعد از بار دادن هزار سال میوه می دهد.
در تحقیقی که در جزیره ای نزدیک ایسلند انجام دادند متوجه شدند مردمان این جزیره همه اندام متناسب دارند و هیچکدام بیماری قلبی و گرفتگی های کرونری ندارند. بعد از بررسی به این نکته پی بردند که به علت پرورش زیاد زیتون، مردم این منطقه روزانه تایک لیوان از روغن زیتون مصرف می کنند.
روغن زیتون با کاهش کلسترول در شریان و وریدها و خواص ضد پیری و ضدسرطانی داشته و باعث طول عمر می شود. اگر می خواهید با روغن زیتون یا حیوانی چیزی را سرخ کنید با حرارت ملایم اشکالی ندارد.
زیتون سرشار از سدیم و آهن است و مواد چرب روغنی فراوانی دارد اما سوزاننده چربی های اضافی بدن است. روزانه می شود ۲۱ عدد از دانه زیتون مصرف کرد ولی باید مزاج را در نظر گرفت اما۷ عدد زیتون روزانه برای همه مزاج ها کلیت دارد.

تغذیه سالم

انگور

رسول خدا(ص) در مورد انگور روایاتی فرموده اند: «بهترین غذای شما نان است و بهترین میوه انگوره»،«خرما، انگور و انار از زیادی طینت و اصل آدم آفریده شده است. بهار امت من هندوانه و انگور است.
حضرت علی(ع) نیز فرموده اند: «در انگور خورشت، میوه، غذا و حلواست.»
انگور انواع مختلفی دارد بهترین و لطیف ترین آن ها را عسکری، صاحبي، مثقالی، فخری، خلیلی و کشمشی دانسته اند. آن را عسل گیاهی تعریف می کنند و از نظر غذایی فوق العاده مهم است از آن غافل نشوید. سعی کنید در فصلش، حتما رژیم انگور بگیرید. از نظر طب سنتی اسلامی یک سودازدای عالی است و معادل شیر مادر می باشد. اگر مادر شیر نداشت به بچه آب انگور بدهید. چاق کننده و مقوی است و موجب تولید خون صالح و خوب می شود. نوشیدن آب سرد بعد از انگور فوق العاده مضر است و سبب فاسد شدن آن و تبهای عفونی می شود.

خرما

پیامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: بر شما باد برنی(نوعی خرما)؟ چرا که خستگی را از میان می برد، در برابر سوز سرما گرمی می دهد، در برابر گرسنگی سیر می کند و در آن، هفتاد و دو باب شفاست.
امام باقر(ع) در کلامی فرموده اند: «زنها در هیچ چیز مثل خرما شفا نمی طلبند، چون خدا به مریم و در موقع نفاس خرما داد. »
امام صادق(ع) نیز در روایتی می فرمایند: «پیامبر خدا خرمای تازه همراه با خیار می خورد.»
خرما خون ساز است ضدسرطان و غذای اعضای بدن مثل قلب، مغز و استخوان است. مخلوط خرما و شیر فوق العاده مفید و مقوی می باشد، خرما در درمان افسردگی نیز موثر است برای زیاد شدن شیر مادران و صبور و قوی شدن فرزندشان حتما روزانه ۳ تا ۷ عدد خرما با شیر بخورند. ضرر زیاد خوردن خرما با سردی ها مثل خوردن یک لیوان آب حل می شود.

انار

پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم می فرمایند: «هیچ اناری نیست مگر این که در آن یک دانه از بهشت وجود دارد و من دوست دارم حتی یک دانه از آن را ترک نکنم. »
امام علی(ع) عرضه داشته اند که: « به کودکان خود انار بخورانید که به سرعت زبان را باز می نماید.»، « انار را با پیه آن بخورید؛ چرا که معده را پاك می کند. و هیچ دانه ای (از انار) در معده انسانی مسلمان، جای نمی گیرد، مگر این که آن را روشن می سازد و تا چهل پگاه، شیطان و وسوسه را از آن دور می کند.»
روایات متعددی از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: « میوه، صدو بیست گونه است و مهتر همه آنها، انار است.»، «چهار چیز، طبع را اعتدال می بخشد: انار سورانی، خرمای نارس پخته شده، بنفشه، و کاسنی.»، « هر کس در هنگام خفتن ، يك انار بخورد، تا صبح جانش در امان است»
«بر شما باد انار، چرا که هیچ گرسنه ای آن را نمی خورد، مگر این که وی را بسنده است و هیچ سیری آن را نمی خورد، مگر این که غذا را بر وی گوارا می سازد. »
یادتان باشد در فصل انار حداقل چهل روز روزانه یک انار کامل بخورید مزاج های بلغمی شیرین بخورند و مزاج های دیگر ملس بخورند و زمان خوردن آن غروب یا شب است.

انجیر

(والتين و... لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقویم)؛ سوگند به انجير، ما انسان را به بهترین قوام آفریدیم.» در قرآن کریم از انجیر تعریف شده حتی به آن قسم خورده شده است.
به فرموده امام رضا(ع): «انجير، بوی بد دهان را می برد، استخوان ها را استحکام می بخشد، درد را می برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست..»؟
ارزش غذایی آن از سایر میوه ها بیشتر است و تازه آن سریع از معده تخلیه می شود. بهترین انجیر آن است که شیرین و شاداب باشد، خواه سفید باشد یا سیاه.
انجیر کبد را تقویت نموده، ورم طحال سرد را می نشاند. چاق کننده بوده و خوردن آن با گردو مقاومت بدن را در برابر سموم بالا می برد؛ همچنین برای درد سینه و سرفه و خشونت نای مفید بوده و بوی بد دهان را از بین می برد. انجیر خشک، عطش آور است و شکم را نرم می کند.

به

امام صادق(ع) فرمودند: «هرکس به بخورد، خداوند چهل روز حکمت را بر زبانش جاری می نماید. »
رسول حق نیز فرموده اند: «به رنگ صورت را صاف و فرزند را زیبا می نماید. » طبیعت به شیرین، در گرمی و سردی، نزدیک به اعتدال است، مقوی قلب و مغزو معده می باشد، همچنین ادارآور است. بوییدن هر نوع به (شیرین و ترش محض و میخوش) نشاط آور و سبب تقویت قلب می شود. اشتها را تحریک کرده به هضم نیز کمک می کند.
ترکیب شربت به، با شربت به لیمو برای نشاط و تقویت قلب، عالی است.

سیب

امیرالمومنین(ع) فرمودند: «خوردن سیب، معده را پاک می کند و میشوید.»
امام باقر(ع) نیز بیان فرمودند: « موقعی که خواستی سیب بخوری، قبلا آن را استشمام کن، سپس بخور، زیرا در این صورت آن چه را که به روح تو از ناراحتی عارض کشته ساکت می کند.»
امام کاظم(ع)فرمودند: «سيب برای چند چیز، سودمند است، برای: زهر، افسون، دیوانگی ای که از سوی ساکنان زمین به کسی می رسد، و بلغمی که چیرگی یافته است. هیچ چیزی زودتر از آن، اثر نمی بخشد.»"
سیب، شیرین، ترش یا میخوش است. داروی تصفیه خون است و چهره را با طراوت می کند. بهترین سیب، سیب رسیده، شاداب، بزرگ و لطیف است. خوردن و بوییدن آن نشاط آور است و سبب تقویت قلب، مغز و کبد می شود.
بعد از خوردن سیب، نوشیدن آب زیان آور است و موجب فساد معده می شود.

گلابی

امام صادق (ع) فرمودند: «گلابی، معده را می پالاید و تقویت می کند و با به، در (خواص) همگون است. خوردنش روی غذا، سودمندتر است تا چاشت ناخورده. هر کس هم که احساس سنگینی می کند، از آن بخورد یعنی روی غذا بخورد.»
امام علی(ع) فرمودند: «گلابی قلب را نورانی و دردهای درون را آرام می کند.»
گلابی را از قدیم می شناختند و در قرن قبل از میلاد، کانتون لانسین از شش نوع آن تعریف کرده است.
گلابی، به میوه بی آزار مشهور شده و همیشه پزشکان به بیماران در بیشتر بیماری هایی که از خوردن میوه ممنوع بوده اند گلابی و سیب را تجویز کرده اند. این میوه نشاط آور و تقویت کننده قوای فکری قلب، معده، هاضمه و تعدیل کننده خون است و تشنگی را از بین می برد است. بهترین نوع آن شیرین و شاداب آن است.

خربزه

پیامبر خدا(ص)فرمودند: «بر شما باد خربزه؛ چرا که در آن، ده ویژگی است: خوراك است؛ نوشیدنی است؛ شست و شو دهنده است؛ خوشبوکننده است؛ مثانه را می شوید؛ شکم را می شوید؛ آب کمر را فراوان می سازد؛ نیروی همبستری را می افزاید؛ سردي مزاج را از میان بر می دارد و پوست را تمیز می کند.»
پیامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: «نیاز خود به میوه را با خربزه بر آورید؛ چرا که میوه بهشت است، در آن، هزار برکت و هزار رحمت است و خوردنش شفای هر درد است.»
اصل خربزه از آسیاست، بعد در کنار رودخانه نیل کاشته و در قرون وسطی به اروپا برده شد. انواع خربزه ایرانی عبارتند از: گرمک، طالبی، دستنبو و چند نوع دیگر. بهترین نوع آن لطيف، نازک، شیرین، آبدار و معطر آن است.
طبیعت آن در گرمی معتدل و در دوم تر است و شیرین آن در اواسط درجه دوم گرمی می باشد. خربزه، افزایش دهنده شیر، عرق و ادرار و همچنین چاق کننده است. باید از مصرف آن هنگام گرسنگی و ناشتا پرهیز کرد.

سیاه دانه

رسول خدا(ص) فرمودند: «سیاه دانه درمان تمام بیماری هاست جز مرگ.»
سیاه دانه دارای خواص درمانی بسیاری است. قویترین دانه برای درمان سرطان است.
یک دانشمند آمریکایی در کتابی که در مورد سیاه دانه نوشته، ۱۲۰ درمان برای آن ذکر کرده. سیاه دانه را می شود بر روی نان یا ماست و پنیر ریخت و استفاده کرد.
دوسین: ترکیب سیاه دانه و عسل است که در بسیاری از بیماری ها از آن استفاده می شود.

سیر

رسول خدا(ص)فرمودند: «سیر بخورید و مداوا کنید با او، که آن هفتاد بیماری را شفا می دهد.
امام رضا(ع) فرمودند: «هر کس می خواهد بادی دامنگیر او نشود، در هر هفت روز، (يك بار) سير بخورد.»
سیر تازه بهتر از کهنه آن است. رقیق کننده خون بوده و سبب ادرار، عرق و حیض می شود. خوردن متعادل سیر با رعایت مزاج و زمان، تندرستی را حفظ می کند.

پیاز

امام صادق (ع) فرمودند: « پیاز را بخورید که سه خاصیت در آن است: بوی دهان را پاک می کند، لثه را محکم می کند و بر نطفه می افزاید.»
از رسول اکرم(ص) نقل شده که فرموده اند: «وقتی به سرزمینی وارد می شوید برای دفع بیمار عفونی روده ای از پیاز آن جا بخورید.»
بهترین نوع آن، سفید، بزرگ و آب دار آن است. سبب اشتها و نیروی جنسی می شود. پیاز خام با نان و نیز پیاز کاملا پخته شده ارزش غذایی زیادی دارد و شکم را نرم می کند.
مصلح پیاز، شستن آن با نمک و خوردن آن با سرکه است، همچنین مصرف آب انار بعد از خوردن آن موجب اصلاح ضررش می شود.

شلغم

امام صادق(ع) من فرمودند: «کسی نیست مگر آن که رگ جذام در بدن دارد، شلغم را در وقتش بخورد تا آن را از بین ببرد. »
غذای غلیظ و فراوانی به بدن می دهد. منی را زیاد و غریزه جنسی را تحریک می نماید. برای چاق شدن بدن نیز موثر است.
پخته آن ضد سرفه، لينت بخش مزاج و سینه، اشتها آور است.

سبزیجات

امام صادق(ع) فرمودند: «هر چیزی زینتی دارد و زینت سفره، سبزی است.»
اکثر سبزی ها گرم هستند و به علت فیبرهایی که دارند مانع از یبوست می شوند و همچنین دارای مواد آلی و معدنی وانواع ویتامین ها هستند. مصرف سبزی به همراه غذا باعث گرمی معده شده و به هضم بهتر غذا کمک می کند.

شستشوی سبزی

در آب سبزی نصف لیوان سرکه بریزید و بعد یک ربع، آن را بشویید و مصرف کنید.
امروزه مصرف سالاد شایع تر از سبزی است، ولی بهتر است سردی مواد سالاد کاهو، خیار و گوجه فرنگی با مواد گرمی نظیر نعناع، شوید، آویشن و بعضی عرقیات جبران شود، چون سرد شدن معده، هضم را کندتر می کند و برای سردمزاجان نیز مضر است.
نکته: به جای فریز کردن سبزیجات می توانید آنها را خشک کرده و در کیسه های نخی بریزید و زمان پختن غذا از آنها استفاده کنید. این کار ۹۰ درصد خاصیت سبزی ها را نگاه می دارد.

شنبلیله

پیامبر اکرم صلى الله عليه وسلم فرمودند: «بر شما باد شنبلیله، اگر امت من می دانستند در شنبلیله چه هست، هر آینه با آن مداوا می کردند اگر چه در وزن طلا بود.»
در قدیم آن را داروی تمام دردها می دانستند.
ملین، نرم کننده سینه و گلو، قاعده آور است. همچنین در رفع سرفه، پیچش، درد شکم و پایین آوردن قند خون موثر است.

نعناع

بوعلی سینا می گوید: «قوی ترین سم، زهر مار شاخدار و درمان آن پونه و نعناع می باشد.»
به روش های گوناگون باید از نعناع استفاده کرد. برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز و زمستان از دم کرده نعناع استفاده کنید. مالیدن ۳ قطره از اسانس نعناع به پیشانی تمرکز را بالا می برد، خستگی را رفع می کند و باعث می شود سرما نخورید و همچنین از آب ریزش بینی جلوگیری می کند.

تغذیه سالم


آویشن

آویشن یکی از گرانبهاترین گیاهان دارویی روی زمین است، زیرا مواد گوناگون و فوق العاده مؤثری در آن وجود دارد که بدون اغراق به اندازه مجموعه داروهای یک داروخانه در وجود آدمی تأثیر و در درمان بیماری های مختلف اعجاز می کند.
امام صادق(ع) فرمودند: « چهار چیز چشم را نور می بخشد، سودمند است و ضرر ندارد» درباره آنها از امام پرسیدند فرمود: آویشن و نمک (وقتی باهم باشند)، نانخواه و گردو( وقتی
باهم باشند. به ایشان گفتند، این چهار چیز وقتی باهم باشند، به چه کار می آیند؟ فرمودند: نانخواه و گردو (اگر باهم باشند)، بواسیر را می سوزاند، باد را دور می کند، رنگ را زیبا می سازد، معده را سخنی(مقاومت) می دهد و کلیه ها را گرم می کند. اما آویشن و نمک (اگر با هم باشند)، بادها را از قلب دور می سازند، انسداد را می گشایند، بلغم را می سوزانند، آب را به جریان می اندازند، بوی بدن را خوب می نمایند، معده را نرم می کنند، بوی بد را از دهان می برند و بر نزدیکی می افزایند.
آویشن خواص فراوانی از جمله ضد صفرا، بالابرنده فشار خون، مقوی اعصاب و افزاینده بینایی است و در رفع التهاب های مزمن روده بزرگ، دفع انگل های گوارشی، افزایش اشتها و تقویت کلی جهاز هاضمه مفید است. آویشن، کلیه را شتشو می دهد، رطوبت بدن را دفع می کنند، غلظت خون را کاهش می دهد و در درمان زکام، سرفه و آسم موثر است. همچنین در رفع کولیت های مزمن، پاک کننده سینه و افزایش شیر مادر موثر است.
توجه: دم کرده رقیق آویشن را می توان جانشین چای صبح و عصر کرد و آن را با عسل شیرین کرده و خورد.

خرفه

در روایت آمده حضرت زهرا(س) این گیاه را بیشتر دوست می داشت به همین جهت به آن حضرت نسبت داده شده است.
امام صادق (ع) می فرمایند: «بر روی زمین سبزی خوردنی، شریف تر از آن نیست و سبزی خوردنی حضرت فاطمه(س) است. »
رسول خدا فرمودند: بر شما باد به خرفه که سبب زیرکی است، بخاطر همین اگر چیزی باشد که عقل را زیاد می کند همین خرفه است.
این سبزی باید در میان سبزی ها رواج پیدا کند و همراه غذا مصرف شود به ویژه در فصل گرم و مزاج های گرم و خصوصا برای افرادی که از زیادی عطش نمی توانند روزه بگیرند.

کاسنی

امام رضا(ع) فرمودند: «گیاه کاسنی، شفای هزار نوع درد و مرض است، کاسنی هر نوع مرضی را در درون انسان ریشه کن می نماید. »
کاسنی یکی از سبزی هایی است که طعمی تلخ اما منافعی بسیار ارزنده دارد. طبق تحقیقات و مطالعات جدید بر روی آثار شفابخش این گیاه معلوم شده که برای تمام اعضا داخلی مثل قلب، کبد و معده مفید است و آنها را به فعالیت سالم وامیدارد. کاسنی دارای طبیعت سرد و تر بوده و البته اجزای گرم و لطیفی نیز دارد که با شستن آن از بین می رود. ریشه و بذر کاسنی دارای طبیعت گرم و تر می باشد. خوردن متعادل کاسنی با رعایت مزاج و زمان، تندرستی را حفظ می کند.
دارای خواص بسیار زیادی می باشد از جمله: داروی تخصصی برای کبد، تسکین دهنده صفرا و خون، تقویت کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن، تصفیه کننده خون و خونساز، درمان یرقان و....
بهتر است که سردمزاجان آن را با عرق شاهتره، عسل و دیگر مصلحها مصرف کنند.

بادرنجبویه

پیامبر خدا(ص) فرمودند: بادروج (بادرنجبویه) از گیاهان بهشت نامیده شده است.
امام صادق(ع) فرمودند: حوک(بادرنجبویه سبزی انبیاء است و در آن هشت خاصیت هست: غذا را هضم می کند، بندها را باز می نماید، بوی بد را پاک می گرداند، بر غذا اشتها می آورد، راه خون را آسان می سازد، از جذام خاطرجمع می نماید و موقعی که در درون آدمی برقرار گردید، مرض را از بین می برد.
در کتاب کافی نقل شده است: ایوب بن نوح از کسی که بر سفر امام کاظم(ع)حاضر شده نقل کرده که آن حضرت بادروج (بادرنجبویه) خواست، فرمود: « دوست دارم غذا را با آن آغاز نمایم زیرا آن بندها را باز می کند و بر غذا اشتها می آورد و سل را می برد». بعد فرمود: « باکی ندارم از اینکه پس از آن غذا بخورم در حالی که اول با آن غذا خوردم زیرا از مرض و ناراحتی نمی ترسم.» راوی می گوید پس از غذا باز برگ هایی از آن را می خورد و به من نیز می داد و می فرمود: غذا را با آن ختم کن که غذای قبلی را هضم می کند و برای غذای بعدی اشتها می آورد و سنگینی را می برد و بوی بد و غیره را پاک می گرداند.
بادرنجبویه گیاه مورد علاقه امیرالمومنین(ع) می باشد و با خواص فراوانی از جمله مقوی مغز، ضد صدای گوش، ضد بیماری های کلیه، ضد خواب های وحشتناک، ضد بوی بد دهان، خونساز، باز کننده انسداد مغزی، خواب آور، نشاط آور و در رفع غش، سکسکه، تحلیل سودا، و... مفید می باشد.
توجه: ساده ترین و بهترین طرز استفاده بادرنجبویه، دم کرده آن است که هر دفعه به اندازه ٢ الى ٣ گرم در یک فنجان آب جوش مثل چای دم کرده بیاشامید.

خاکشیر

از نظر طب سنتی اسلامی، گرم و تر است. بهترین زمان مصرف خاکشیر چه به صورت مفرد یا مرکب، صبح ناشتا می باشد.
ضد سودا و آلرژی می باشد و برای خونریزی بواسیر مفید است. درمان خشکی پوست و شوره سر، ریزش و خارش مو بوده و برای تقویت نیروی جنسی مردان و زنان مفید است. خوردن آن با آب گرم ملین بوده و برای رفع یبوست به کار می رود.

شکر سرخ

شکر سرخ عصاره نیشکر است اکثرا در سرزمین های هند، مصر، چین، خوزستان و عمان می روید. شکر سرخ از نیشکرهای سرخ رنگ به عمل می آید بدین شکل که نی آن را گرفته و پوست می کنند، سپس آن را کوبیده و آب آن را می گیرند. و بعد آن را طبخ می نمایند تا منعقد شود.
در گذشته برای سفید کردن شکر، شکر را با آب حل می کردند سپس تصفیه می نمودند و با شیر و سفیده تخم مرغ می پختند و در نهایت منعقد شده و شکر سفید به دست می آمد که طبع آن نیز از گرمی و تری به خشکی می گرایید و خواص آن تغییرات به سزایی می کرد و اما امروز برای سفید کردن شکر از مواد شیمیایی استفاده می شود که علاوه بر تغییر مزاج و طبیعت آن مشکلات زیادی در سلامتی بدن انسان ایجاد می کنند.
به نقل از یحیی بن بشير بال: امام صادق از پدرم پرسید : «ای بشیرا با چه چیز، بیمارانتان را درمان می کنید؟ «پدرم گفت: با این داروهای تلخ.» امام به وی فرمود: «نها اگر کسی از شما بیمار شد، قدری شکر سفید بردار، آن را بسای. آب سرد بر رویش بریز و آن را به بیمار بخوران؛ چرا که آن که در دارویی تلخ، درمان نهاده، بر این هم تواناست که درمان را در شکرینه قرار دهد.



964
0
 
6
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi