مورد علاقه ها 0

تمام خواص گیاهی و درمانی جوز هندی

جوز هندی

جوز هندی

درخت جوزهندی از جنس درختان همیشه سبز است. جوزهندی میوه درختی به همین نام است که مصرف آن به صورت خشک شده در مناطق گرمسیری رواج بسیاری دارد. هر دانه را از خارج، پوسته سختی به رنگ قهوه ای متمایل به خاکستری در برمی گیرد و شیارهای عمیقی دارد که با جدا کردن این پوسته، دانه آن ظاهر می شود.
منشاء جوز هندی از شرق اندونزی و شرق هند در جزایر ملوک است و در آن مناطق یکی از پایه های اقتصاد به شمار می رود. از جوز هندی در این مناطق به صورت خشک شده و بیشتر برای چاشنی غذا استفاده می شود. در واقع باید گفت پوست خشک شده اطراف دانه در جوز هندی لذیذترین چاشنی برای غذا به کار می رود که البته مقادیر زیاد آن موجب ایجاد حالت رخوت و سستی و سپس اعتیاد به مادة آلکالوییدی آن می شود.
آن چه جوزهندی را به یکی از طعم دهنده ها و ادویه های از طعم دهنده ها و ادویه های پر مصرف به خصوص در مناطق گرمسیری، تبدیل کرده است، عطر و بوی تند و مطبوع آن است.
صرف نظر از نقش جوزهندی به عنوان ادویه در غذا، این دانه خواص غذایی و درمانی بسیاری نیز دارد، جوزهندی منبع خوبی از ویتامین ها، املاح معدنی اسیدهای آمینه، روی، آهن، مس، کلسیم، ژرمانیوم، فلاونوییدها و بسیاری مواد مفید دیگر است.
مخلوطی از چند قطره روغن جوزهندی و عسل حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال شدید را درمان می کند. در گذشته، خردشده دانه های جوز را به عنوان طعم دهنده به بسیاری از غذاها می افزودند. هم چنین برای برطرف کردن مزه نامطبوع داروها، آن را به تنتورها اضافه می کردند. خواصی از جمله هضم کننده غذا، ضدنفخ، ضددرد، محرک، ضد میکروب، مقوی معده و ضداسپاسم (دل درد) برای آن قایل بوده و هستند.
امروزه از این دانه استفاده بسیار زیادی می شود و آن را در بسیاری از کشورها در انواع نوشیدنی ها، کیک ها و شیرینی جات و حتی انواع سوپ ها می ریزند. حتی اسانس آن در صنایع عطرسازی و آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. دانه های جوز دارای روغنی هستند که با روش فشردن از آن جدا می شود و به نام کره جوز هندی شهرت دارد. این کره به صورت نیمه جامد و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز و با طعم و بوی جوز است.

خواص جوز هندی

برای درمان قولنج روده، جوزهندی را امتحان کنید چرا که سال ها برای درمان سوء هاضمه، اسهال و باد روده مصرف شده است.
گیاه شناس معروف، آندرو گدرت، نویسنده کتاب «درمان بیماری های گوارشی» در این باره می گوید: اسانس و سایر ترکیبات شیمیایی که در جوزهندی پیدا شده به فرد کمک می کند تا دستگاه گوارش منظم کار کند. برای بهبود هضم، مقداری (نباید از نصف قاشق چای خوری بیشتر باشد چرا که مصرف مقدار زیاد جوز موجب تهوع می شود) جوزهندی را در یک کاسه شوربای آرد جو ریخته و به مدت چند هفته هر روز صبح میل کنید.

- التهابات و دردهای مفصلی و رماتیسمی با مصرف خوراکی جوزهندی و هم چنین ماساژ موضع با روغن آن تسکین می یابد .

- جوزهندی به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

- برای کاهش علايم آلرژی نیز می توانید جوزهندی بخورید.

- سیستم قلبی - عروقی را تحریک می کند و برای حفظ سلامت قلب مفید است. همانند میخک، جوزهندی دارای ترکیبی به نام «یوجینول» است که برای قلب مفید می باشد.

- در طب چین توصیه شده است که برای رفع معده درد و التهاب یا سوءهاضمه ۳ تا ۵ قطره از این روغن را همراه با یک قاشق غذاخوری عسل به طور ناشتا میل کنید.

- بی نظمی و درد قاعدگی را رفع می کند.

- تقویت کننده ذهن است. بدن را آرامش می دهد و سبب افزایش گردش خون می شود.

- روغن آن از جمله داروهای تسکین دهنده سرفه است. ضمن این که در درمان سرماخوردگی نیز مؤثر است.

- برای درمان آسم مفید است.

- اضطراب و افسردگی را رفع می کند.

- عفونت و بیماری های کلیه ها را درمان می کند.

- خاصیت ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده دارد که برای رفع کدری، چربی و چین و چروک پوست مفید است.
- ماده ای به نام مایریستیسین موجود در آن آنزیم های موجود در مغز را که در بروز بیماری آلزایمر مؤثر است از بین می برد و برای بهبود حافظه مفید است.

- مصرف مقدار کم آن، نفخ معده را کاهش می دهد، به هضم غذا کمک می کند و اشتها را بهبود می بخشد.

- در شل کردن عضلات مؤثر است.

- مخلوطی از چند قطره روغن جوزهندی و عسل حالت تهوع، سوءهاضمه و اسهال شدید را درمان می کند.

- در طب هومیوپاتی، برای معالجه اضطراب و افسردگی به کار برده می شود.

- در طب چینی برای درمان بیماری های کبد استفاده می شود. تقویت کننده کبد است و سموم کبد را دفع می کند.

- برای کنترل آکنه، ۲ تا ۳ دانه جوزهندی آسیاب شده را با کمی شیر مخلوط کنید تا به شکل ضماد در بیاید. پس از شستن صورت با آب ولرم و خشک کردن، ضماد را به صورت بمالید و پس از ۲ ساعت ابتدا با آب ولرم و سپس برای بستن منافذ با آب سرد بشویید. این ضماد برای رفع جوش استفاده می شود.

- برای تسکین علایم سرماخوردگی با کمی آب، آرد و پودر جوزهندی ضمادی تهیه کنید و روی پارچه کتان بمالید و روی سینه قرار دهید.

- خستگی مفرط و استرس را رفع می کند و قدرت تمرکز را افزایش می دهد.

- مصرف مقدار کم آن نفخ معده را کاهش می دهد، به هضم غذا کمک می کند و اشتها را بهبود می بخشد.

- برای تسکین درد مفاصل، عضلات، آرتریت، زخم و التهاب کمی از روغن آن را روی موضع بمالید.

- برای بهبود بخشیدن به سیستم گوارش کمی پودر جوز هندی را روی صبحانه خود بپاشید. 

جوز هندی


مسکن دندان درد

روغن جوزهندی مانند روغن دانه میخک سالیان سال برای درمان دندان درد و درد لثه استفاده می شده است. جوزهندی باکتریای دهان و دندان را که موجب ایجاد حفره در دندان می شود را از بین می برد.

لکه زدایی از پوست

جوش های چرکی در حال ظهور را با این داروی خانگی، از بین ببرید: در یک کاسه مقداری جوزهندی را با شیر ترکیب کنید تا به شکل خمیری ضخیم درآید، کرم با دست آمده را روی قسمت مورد نظر پوستتان قرار دهید. کرم باید چند دقیقه روی جوش بماند، پس از گذشت زمان کافی، آن را تمیز کنید. گفته می شود که جوزهندی خاصیت ضد التهابی دارد که همراه با شیر غنی از ویتامین، پوستی لطیف و شاداب را به شما هدیه خواهد کرد.

تسهیل کننده خواب

در صورتی که هنگام بستن چشم و خواب با مشکل مواجه می شوید، یک فنجان شیر داغ را با جوزهندی مخلوط کرده و میل کنید. شیر حاوی تریپتوفان، اسید آمینه ای است که با سروتونین برای ترویج خواب در بدن تبدیل می شود.
جوز هندی موجب می شود که اثر سروتونین در بدن طولانی تر باقی بماند بنابراین در مغز به مدت طولانی تری می ماند.

منع مصرف های جوز هندی

نباید در مصرف این گیاه زیاده روی کرد چون اسانس دانه دارای مواد و مصرف مداوم و زیاد آن باعث اختلالات قلبی، تند شدن حرکات قلب، سرخی صورت، سردرد و نوعی مسمومیت می شود. این موضوع در سال های اخیر مورد تحقیق و تأیید قرار گرفته است، بنابراین اگر از خواص این گیاه مطلع شدید، در مصرف آن زیاده روی نکنید و همیشه حد اعتدال را نگه دارید.
علاوه بر این مصرف زیاد آن سبب ایجاد مشکل در بخش کنترل احساسات در مغز شده و پس از مصرف بیش از حد، احساس نشاط به همراه سستی و رخوت در انسان پدید می آورد که شبیه نوعی مسمومیت است.


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


1450
0
 
2
دیدگاه ها
Ahmad:
سلام.جوزهندی موجب مستی میشود وهر مست کنند ای حرام است.
0
 
1

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi