مورد علاقه ها 0

قوی ترین گیاهان خواب آور راهی برای درمان بی خوابی

درمان گیاهی بی خوابی

ما در جهانی زندگی می کنیم که فرصت برای خوابیدن بسیار کم شده است. حدود یک سوم مردم به طور منظم دچار بی خوابی می شوند و تعداد زیادی هم برای خوابیدن به فراورده های خواب آور پناه می برند. امروزه قرص های خواب آور فراوان شده است.
بی خوابی اصطلاحی گسترده است که همه انواع گرفتاری های مربوط به خوابیدن، از جمله «ناتوانی در به خواب رفتن» و «در خواب ماندن»، را در بر می گیرد.

داروخانه سبز گیاهان برای درمان بی خوابی

داروهای خواب آور مؤثر هستند، ولی می توانند ایجاد اعتیاد کنند، و نیز چرخه طبیعی خواب را بر هم زنند. دیگر نباید تعجب کنید که من جایگزین های طبیعی را ترجیح می دهم، و تعداد آنها هم کم نیست.

بادرنجبویه:

کمیسیون E که مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی است، «بادرنجبویه را هم به عنوان خواب آور و هم به عنوان آرام کننده معده» تأیید کرده است. اثر خواب آوری آن بیشتر به علت وجود گروهی از مواد شیمیایی در آن، به نام ترپن ها، است. چندین گیاه دیگر، از جمله اُرس، زنجبیل، ریحان، سنبل الطیب و میخک، هم برخی از این ترکیبات را به مقدار بیشتری هم دارند، ولی هیچ یک از آنها ترکیب محتویات بادرنجبویه را ندارند، و نیز هیچ یک به عنوان گیاه خواب معروف نشده اند.
من نوشیدن چای با دو تا چهار قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه را در یک فنجان آب جوش پیشنهاد می کنم.

سنبل الطیب:

به توصیه کمیسیون E، نوشیدن چای یک یا دو قاشق مرباخوری خشک کرده ریشه سنبل الطیب در یک فنجان آب جوش کمی قبل از هنگام خواب، باعث به خواب رفتن آسان تر می شود. در واقع، کمیسیون E این چای را چنان بی ضرر می داند که نوشیدن چندین فنجان در روز را برای کم کردن بی قراری، اضطراب، و عصبانیت تأیید کرده است.
سنبل الطیب بویی نامطبوع دارد. اگر مزه آن را دوست ندارید، می توانید تنتور یا کپسول آن را بخورید.
در انگلستان بیش از ۸۰ فراورده خواب آور وجود دارد که همه سنبل الطیب دارند. چرا؟ چون مؤثر است. در یک مطالعه، ترکیب ۱۶۰ میلی گرم عصاره سنبل الطیب و ۸۰ میلی گرم عصاره بادرنجبویه به اندازه مقدار استاندارد داروهای خانواده بنزودیازپین ها مؤثر بود.
برخلاف داروهای خواب و ضداضطراب، سنبل الطیب ایجاد عادت نمی کند، و نیز ناراحتی صبحگاهی بعد از مصرف هم به وجود نمی آورد.
برخی طبیعت درمانگرهای مورد اعتماد من پیشنهاد می کنند که بی خوابی را با نوشیدن در فنجان چای ریشه سنبل الطیب، ۳۰ دقیقه پیش از خواب درمان کنید. برخی دیگر خوردن ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی گرم عصاره استاندارد اسیدوالریک را تجویز می کنند. به نظر من این دو فرق زیادی با هم ندارند.
صحبت از سنبل الطیب فرصتی دیگر به من می دهد تا عقیده خودم را دوباره تکرار کنم که عصاره کامل گیاه در داروهای طبیعی اغلب بهتر از داروهای کارخانه ای مشتق از همان گیاهان تأثیر می کند. سال های سال، دانشمندان معتقد بودند که فقط دو دسته ترکیب موجود در سنبل الطیب، یعنی والپورترياتها و بو رنیل استرها، اثر خواب آوری دارند. ولی یک تحقیق تازه دانشمندان ایتالیایی نشان داد که ترکیبات شیمیایی دیگر موجود در سنبل الطیب، به نام والرانون و کسیل استرها، نیز اثر خواب آوری دارند. محققان نتیجه می گیرند که اثر خواب آوری سنبل طیب ناشی از کارکرد بسیاری ترکیبات مختلف موجود در آن با هماهنگی یکدیگر است.

اسطوخودوس:

تأييد اسطوخودوس توسط کمیسیون E جای تشکر دارد. من دیده ام در بیمارستان های انگلستان روغن اسطوخودوس را برای کمک به خوابیدن شبانه بیماران مصرف می کنند. روغن اسطوخودوس را در این بیمارستان ها در آب گرم استحمام می ریزند یا بر روانداز خواب می پاشند.
روغن اسطوخودوس مورد توجه عطردرمانگرها هم هست، که آن را در درمان همه نوع ناخوشی، از جمله بی خوابی، استفاده می کنند. برخی ترکیبات موجود در روغن اسطوخودوس بر غشای سلول ها تأثیر گذاشته و در ارتباط بین آنها دخالت می کند. چون روغن انتقال تکانه های عصبی را کند می کند، تحریک پذیری را هم کم کرده و خواب می آورد. اثر بیحس کنندگی نیز دارد.
ولی مراقب باشید: همه گونه های اسطوخودوس آرام بخش نیستند. برخی گونه ها، مخصوص اسطوخودوس اسپانیایی ممکن است اثر تحریک کنندگی شبیه به اثر اکلیل کوهی داشته باشد. وقتی روغن اسطوخودوس می خرید، آن را امتحان کنید و ببینید مؤثر است یا نه. اگر روغن را از یک عطردرمانگر می گیرید، به او بگویید که آن را برای خواب می خواهید. اگر اتفاق نوعی اسطوخودوس را تهیه کردید که اثر عکس دارد، آن را برای موارد مصرف خاص خود کنار بگذارید که بسیاری از آنها در این سایت آمده است. ولی همیشه به خاطر داشته باشید که روغن اسانس گیاهان فقط برای مصرف جلدی است و نباید خورده شود.

گل ساعتی:

به گفته کمیسیون E این گیاه یک خواب آور ضعیف است. گیاه درمانگرهای معتبر هم با این نظر موافقند، که استیون فاستر گیاه درمانگر، عکاس، و نویسنده همکار در دائرة المعارف مواد طبیعی معمول از جمله آنهاست.
در انگلستان، حدود ۴۰ فراورده بدون نسخه خواب آور وجود دارد که گل ساعتی از اجزای آن هاست. ولی اداره غذا و داروی آمریکا هنوز این گیاه را برای اثر خواب آوری آن تأييد نکرده است.

گل ساعتی


بنابراین، فراورده های خواب آور گل ساعتی در اروپا بیشتر یافت می شود تا آمریکا. شما می توانید خود گیاه یا تنتور آن را بخرید، که استفاده از آنها سالم تر هم هست. گل ساعتی تازه یا خشک کرده قرن ها در درمان تنش های عصبی، «اضطراب»، و بی خوابی موفق بوده است.

بابونه:

قرن ها چای بابونه را به عنوان نوشیدنی قبل از خواب می خوردند. گرچه اثر خواب آوری آن تا سال های اخیر از نظر علمی به اثبات نرسیده بود، ولی نظر عامیانه درست از آب درآمده است. یکی از ترکیبات خواب آوری موجود در بابونه آپیژنین است. من اگر سنبل الطیب یا اسطوخودوس در دسترس نداشته باشم، بابونه را امتحان خواهم کرد. چای بابونه خوشمزه است و احتمالا آن را دوست خواهید داشت.

پونه سای گربه ای:

این گیاه که بیشتر گربه ها را بی حال می کند اثر خفیف آرام بخشی و خواب آوری روی بسیاری افراد دارد. پونه سای گربه ای حاوی موادی شیمیایی (ایزومرهای نپتا لاكتون) است که اثر شبیه به مواد خواب آور موجود در سنبل الطیب دارند. و چون این گیاه از خانواده نعناع است، مزه آن از سنبل الطیب هم بهتر است. می توانید یک فنجان چای این گیاه را ۴۵ دقیقه قبل از خواب بنوشید.

رازک:

بیش از هزار سال است که گیاه رازک برای درمان اضطراب، بی خوابی، و بی قراری مصرف می شود، و از همان زمان ها به نوشیدنی ها اضافه می شده است. ترکیب خواب آور رازک متیل-بوتنول است که اثر آرام کنندگی بر دستگاه عصبی دارد. می گویند دود کردن گیاه رازک هم اثر خواب آوری دارد، ولی من این روش را توصیه نمی کنم، بلکه چای آن را که تلخی خوشمزه ای دارد بیشتر می پسندم.

رويبوس:

نوشیدن چای این بوته بنشنی آفریقایی در میان گیاه درمانگرها، مصرف کننده ها، و حتی پزشکان آفریقای جنوبی مورد توجه است. ساکنان آفریقای جنوبی این گیاه را برای بهتر کردن اشتها، آرام کردن دستگاه گوارش، کاهش تنش های عصبی هم مصرف می کنند، و آن را آنقدر بی ضرر می دانند که به بچه های کوچک هم می دهند.

مخلوط گیاهی:

در جستجوی گیاهان غنی از مواد خواب آور در بانک اطلاعاتی خودم، چیزهای جالبی یافتم. بسیاری گیاهان غنی از مواد شیمیایی خواب آور برای این خاصیت خود در میان مردم شناخته نشده اند. در میان این ها زنجبیل ۱۱ ترکیب مختلف خواب آور دارد؛ ریحان، آویشن، نارنگی، و گوجه فرنگی ۹ ترکیب؛ دارچین، «پونه سنبله ای»، فلفل قرمز، پونه معطر، و پرتقال ۸ ترکیب؛ و نعناع فلفلی ۷ ترکیب. من نمی توانم اثبات کنم که سالاد گوجه فرنگی با ریحان و آویشن، یا یک فنجان چای پونه سنبله ای با زنجبیل و دارچین خواب سنگینی را برایتان می آورد، ولی اگر مشکل بی خوابی دارید، از این خوراکی ها بیشتر بخورید.
به علاوه، کریستوفر هابز، گیاه شناس مشهور و نویسنده چندین کتاب در زمینه گیاهان، که من اغلب به آنها مراجعه می کنم، تعدادی ترکیبات گیاهی را برای بی خوابی و اضطراب و تنش پیشنهاد می کند. او برای درمان بی خوابی، گل ساعتی، سنبل الطیب، و خشخاش کالیفرنیایی، را پیشنهاد می کند. برای رفع اضطراب که منجر به بی خوابی می شود، ترکیب خشخاش کالیفرنیایی، زالزالک، و رازک را توصیه می کند. و برای کمک به رویارویی با موقعیت های تنش زا که بی خوابی می آورند دو قسمت بابونه، اسطوخودوس، بادرنجبویه، و زیرفون با یک قسمت «پوست پرتقال» را توصیه می کند. 


 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2072
1
 
7
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi