مورد علاقه ها 0

ایدز(HIV) را با گیاهان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کنترل کنیم

ایدز

ایدز (عفونت HIV)

فرد بیچاره ای بود که داشت از ایدز می مرد. بدنش ضعیف شده بود، و یکی از دوستانش نزد من آمد و پرسید چه کار می توانیم برایش بکنیم؟»
آنها هر درمان استانداردی را انجام داده بودند، ولی سلول های T بدن بیمار همچنان کاهش می یافت. سلول های T بخشی از دستگاه ایمنی هستند. وقتی فردی دچار ایدز می شود، سرانجام همه سلول های بدن او از بین می روند، و بیمار را در معرض عفونت های فرصت طلب قرار می دهند.
من هم به این دوست جواب استانداردی دادم: «من گیاه شناسم، نه پزشکی و دارویی هم نمی توانم تجویز کنم.
او گفت «ولی اگر خودت ایدز داشتی چه کار می کردی؟ باید گیاهی برای مقابله با آن داشته باشی.»

رویکرد گیاهی مبارزه با ایدز

در واقع، چند چیز هست، و آنها را با این دوست در میان گذاشت. گفتم اگر من به ایدز مبتلا شوم، چای گیاه هزار چشم، مرزنگوش، نعناع چمنی، و زوفا درست کرده و آن را با شیرین بیان زیاد شیرین می کردم. هنوز هم برای تقویت دستگاه ایمنی، اکيناسه و گون می‌خوردم، گرچه دیگر مصرف آنها را زیاد توصیه نمی کنند. بالاخره، مقادیر زیادی سیر و پیاز می خوردم.
من نمی دانم آیا این فرد مبتلا به ایدز این پیشنهادها را به کار بسته بود یا نه، چون دیگر آن دوست را هم ندیدم. شاید بیمار و دوست من هر دو یکی بودند.
البته، گیاهان نمی توانند ایدز را درمان کنند. هر کسی که آلوده به ویروس HIV باشد، باید حتما تحت نظر پزشک قرار گیرد. ترکیبات جدید دارویی ضد ویروس عملا میزان ویروس در بدن را بسیار کاهش می دهند و به افزایش طول عمر بیمار کمک می کنند. و بسیاری از عفونت های فرصت طلب، مخصوصا ذات الریه، را می توان درمان یا از آن ها پیشگیری کرد.
ولی علاوه بر درمان های پزشکی، من پیشنهاد میکنم گرفتاران ویروس HIV گیاهان تقویت کننده ایمنی را هم امتحان کنند. من معتقدم این ها مؤثرند. البته باید تذکر بدهم که برخی محققان می گویند تقویت دستگاه ایمنی باعث تشدید حملات ویروس به آن هم می گردد. ولی با اطلاعات جدید تر به نظر می رسد این عقیده چندان درست نباشد.
من خودم، در صورت ابتلا، روش تغذیه ای و تقویت دستگاه ایمنی را در پیش می گیرم، مخصوصا اگر شمارش سلول های T تشان از پاسخ بدن به این روش باشد. من به همه مبتلایان به عفونت HIV توصیه می کنم آخرین تحقیقات و یافته ها در مورد این بیماری را پیگیری کنند.

داروخانه گیاهی برای عفونت HIV

در هر صورت، هر گیاهی را که می خواهید امتحان کنید، آن را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. در اینجا چند گیاه را که ممکن است مؤثر باشند معرفی می کنم.

شیرین بیان

شیرین بیان

چای شیرین بیان بر علیه بسیاری ویروس ها مؤثر است. ماده فعال در شیرین بیان (گلیسیریزین) می تواند مانع انجام بسیاری فرایندهای تکثیر ویروس، مثل توانایی ویروس در ورود به سلول های میزبان و تغییر ماده ژنتیکی آنها شود.
در برخی مطالعات، نشانه هایی از ممانعت گلیسیریزین از رشد HIV در لوله آزمایش دیده شده است. چند بررسی بالینی هم به طور حیرت انگیزی نتایج مثبت نشان داده اند.
دانشمندان ژاپنی در یک تحقیق بر روی بیماران HIV مثبت ولی بدون علائم ایدز، مدعی شدند که گلیسیریزین پیدایش علائم بیماری مرتبط با HIV را به تأخیر انداخت.
در یک گزارش دیگر، به بیماران مبتلا به هموفیلی که از طریق انتقال خون ویروس HIV را دریافت کرده بودند، بیش از یک ماه گلیسیریزین داده شد. در این مدت، مقدار ویروس موجود در خون آنها به طور چشمگیری کاهش یافت، که نشان می دهد این ترکیب گیاهی ممکن است بتواند مانع تکثیر ویروس HIV در انسان شود.
بالاخره، به نظر می رسد گلیسیریزین عوارض جانبی داروی AZT را کاهش می دهد.
من اگر HIV داشتم، ۳۰ گرم ریشه شیرین بیان را به یک لیتر چای گیاهی مورد علاقه ام اضافه می کردم، یا آن را می جویدم. برخی ممکن است فراورده استاندارد تجاری آن را چند بار در روز بخورند. مصرف مقادیر متعادل شیرین بیان و عصاره های آن (تا حدود سه فنجان چای در روز) بی خطر است. البته، مصرف طولانی مدت با مقدار زیاد آن ممکن است باعث سردرد، اب آلودگی، احتباس آب و نمک، دفع مقدار زیاد پتاسیم از بدن، و بالا رفتن فشار خون شود.


مرزنگوش و نعناع چمنی

مرزنگوش


بسیاری مرگ های بیماران مبتلا به ایدز ناشی از فرایندی است که استرس اکسایش نامیده می شود. این نوع استرس ناشی از آسیب بیش از حدی است که در اثر مولکول های خطرناک اکسیژن (بنیان های آزاد) به سلول ها وارد می شود.
خوردن بیشتر مواد ضد اکسایش می تواند کارکرد ایمنی در مبتلایان به HIV را بهتر کند. (ضد اکسایش ها موادی هستند که بنیان های آزاد تخریب کننده سلول را خنثی می کنند.) من اگر HIV داشتم، مقادیر زیادی چای ضد اکسایش می خوردم، مخصوصا چای نعناع چمنی و مرزنگوش، که در میان ۶۰ گیاهی که بررسی کرده ام در رأس همه قرار دارند. باز هم بهتر این که چای را با شیرین بیان شیرین کنید تا هم مزه آن را بهتر کرده و هم از منافع گلیسیریزین بهره مند شوید.

هزارچشم

هزارچشم


این گیاه دارای هایپریسین و پسودوهایپریسین است، که در ترکیب ضد ویروس هستند. نشان داده شده است که این دو ماده، لااقل در لوله آزمایش، بر علیه ویروس HIV مؤثر بوده اند. در واقع، مخلوط هایپریسین و چند مشتق دیگر به عنوان داروی عفونت سیتومگالوویروس یکی از عفونت های فرصت طلب گرفتارکننده مبتلایان به ایدز شناخته شده است.
ظاهرا هنوز محققان کارهای زیادی برای شناخت ارزش درمانی این دو ماده در درمان HIV دارند. در آزمایش در لوله و بر روی حیوانات آزمایشگاهی، پسودوهایپریسین گسترش ویروس HIV را کاهش داده است. گرچه چند بررسی بر روی بیماران مبتلا به ایدز اهمیت هایپریسین را نشان داده است، ولی اطلاعات مربوط به آنها مورد شک است، و باید منتظر نتایج دیگر باشیم.

 

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



با این همه، می توانید گیاه هزارچشم مصرف کنید. من تنتور گیاه کامل را ترجیح داده و خوردن چند بار در روز ۱۰ تا ۳۰ قطره آن را در آبمیوه پیشنهاد می کنم.
گیاه هزارچشم دارای مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAO) است. افرادی که مهارکننده MA0 با گیاه حاری آن را به طور منظم می خورند، باید از برخی خوراکی ها (نوشیدنی های الکلی، و غذاهای دودی یا شور و ترش) و داروها (مثل داروهای سرماخوردگی و تب یونجه، آمفتامین ها، داروهای مخدر، تریپتوفان، و تیروزین) پرهیز کنند، اگر آبستن هستید، نباید گیاه هزار چشم مصرف کنید، و نیز نباید زیاد در معرض تابش آفتاب قرار گیرید، چون این گیاه پوست را نسبت به آن حساس تر می کند.


صبر زرد

صبر زرد


شواهدی در دست است که ترکیب ایسمانان محرک دستگاه ایمنی که در گیاه صبر زرد وجود دارد ممکن است برای بیماران مبتلا به ایدز مفید باشد.
در مطالعات آزمایشگاهی، ایسمانان بر علیه HIV مؤثر بوده است. همچنین این ماده ممکن است بتواند نیاز به داروی AZT را کم کرده و به این ترتیب عوارض جانبی این داروی قوی را هم کاهش دهد. مقدار مصرف توصیه شده ویروس ها تقویت می کنند، و محققان دریافته اند ایسمانان تا ۲۵۰ میلی گرم چهار بار در روز است. مقادیر بیشتر (تا ۱۰۰۰میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز) در سگ و موش آزمایشگاهی عوارض جانبی نداشته است. و به گفته بنياد تحقیقات ایدز آمریکا، پیگیری اثر آن در انسان هم هیچ اثرسمی نشان نداده است.
یک لیتر عصاره گیاه صبر زرد لازم است تا۱۶۰۰ میلی گرم إيسمانان فراهم کند. من شخصا از فکر خوردن روزانه یک لیتر عصاره صبر زرد وحشت میکنم. ولی اگر ویروس HIV داشتم، ممکن بود این کار را بکنم. می توانید عصاره صبررا از مراکز فروش گیاهان دارویی و مواد بهداشتی تهیه کنید، خودتان آن را درست کنید. اگر آن را به صورت صحیح درست نکنید اثرات مسهلی بسیار قوی پیدا خواهد کرد.

گون

گون


این گیاه آسیایی تقویت کننده دستگاه ایمنی همتای اکیناسه امریکایی است.
تا جایی که من می دانم، گون اثر ضد ویروس HIV نشان نداده است، ولی گیاهی بی ضرر است. من اگر HIV داشتم، این گیاه را به خاطر آگاهی از اثر ضدویروسی قوی آن بر علیه طیف گسترده ای از ویروس ها مصرف می کردم.
در یک مطالعه بر روی ده بیمار مبتلا به عفونت ویروسی جدی، مقدار کم سلول های کشنده طبیعی (NKC) در بدن آنها دیده شد. NKC گویچه های سفید خونی خاصی هستند که به ریزسازواره های موجب بیماری حمله می کنند. به این دو نفر به مدت چهار ماه عصاره گون تزریق شد، در مقایسه با کسانی که عصاره دریافت نکرده بودند، فعالیت سلول های NKC به طور چشمگیری بالا رفت، دیگر اجزای دستگاه ایمنی آنها فعال تر شدند، و علائم بیماری بهبود یافت. من معتقدم فراورده های خوراکی گون هم اثرات مشابهی خواهد داشت.

کوکب کوهی

کوکب کوهی


بنا بر گفته های عامیانه، من سال ها فکر می کردم شاید گیاه کوکب کوهی هم به اندازه انواع گونه های اکیناسه اثر تقویت کنندگی دستگاه ایمنی داشته باشد. این گمان من با با یک گزارش تحقیقاتی تأیید شد که در آن گفته شده بود عصاره ریشه کوکب کوهی بهتر از عصاره اکیناسه دستگاه ایمنی بدن را تقویت می کند.
من اگر ایدز داشتم، با پنج قاشق مرباخوری خشک کردن گیاه در یک فنجان آب جوش چای درست کرده و روزی دو تا سه فنجان از آن می خوردم.

خار مقدس

خار مقدس


ظاهرا ترکیب موجود در این گیاه خاصیت ضد ویروس HIV دارد. من مصرف دو تا سه بار در روز دم کرده پنج قاشق مرباخوری آن را در یک فنجان آب جوش پیشنهاد میکنم.

باباآدم

بابا آدم


به گفته مجله معتبر بررسی فراورده های طبیعی لارنس، عصاره گیاه بابا آدم در لوله آزمایشگاه اثرات HIV از خود نشان داده است. مدتی پیش غذایی بسیار لذید از سبزی بابا آدم خوردم که دستور آن را در همین فصل نوشته ام و آن را سوپ گوبو گومبو نامیده ام. (گوبو نام ژاپنی بابا آدم است.)

اکیناسه

اکیناسه


این گیاه که بومی مناطقی از آمریکای شمالی است بهترین گیاه تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن است. ظاهرا ترکیبات مؤثر آن اسید کافئیک، اسید چیکوریک، واکیناسین است، که همه خواص ضد ویروسی شبیه به خواص اینترفرونها (ترکیبات ضدویروسی خود بدن) دارند شواهد اخیر نوید استفاده از اسید جیکوریک در درمان ایدز می دهد.
اکیناسه سطح یک ترکیب التیام دهنده بدن به نام پروپردین را هم بالاتر می برد. پروپردین به رسیدن گویچه های سفید خون به ناحیه عفونی بدن کمک می کند.
اختلاف نظرهایی در مورد بهتر بودن یکی از سه گونه اصلی اکیناسه وجود دارد. ولی پل برگنر، سردبیر مجله گیاه درمانی پزشکی، مخلوط هر سه را پیشنهاد می کند، که من هم با او موافقم.
من اگر به HIV مبتلا بودم، در خوردن دو تا سه بار در روز چای پنج قاشق مرباخوری خشک کردن گیاه در یک فنجان آب جوش تردید نمی کردم. ولی برای بیشتر مردم، شاید آسان تر باشد چند قطره تنتور آن را در آبميوه بریزند و روزی چند بار بخورند. (گرچه اکیناسه ممكن است زبان را موقتا دچار سوزش یا بیحسی کند، ولی این خطری ندارد.)
بیشتر گیاه درمانگرها مصرف هر روزه اکیناسه را توصیه نمی کنند. این ها معتقدند که دستگاه ایمنی به آن عادت کرده و پس از مدتی، گیاه دیگر اثر تحریک کنندگی دستگاه ایمنی را نخواهد داشت. من اگر HIV داشتم، احتمالا تا یکی دو هفته هر روز اکيناسه می خوردم، و بعد چند روز آن را کنار می گذاشتم، و این الگو را تکرار می کردم.

سیر

مطالعات بالینی نشان داده اند که سیر در مقابله با برخی عفونت های فرصت طلب ایدز، از جمله تبخال و ذات الریه، مؤثر است. تحقیقات همچنین نشان داده اند که ترکیب آجوئن موجود در سیر ممکن است از گسترش HIV در بدن جلوگیری کند.
به گفته دکتر سوبوتی دارماناندا، مدیر پروژه پیشرفت ایمنی در پورتلند و نویسنده کتاب سیر، درمان گیاهی اصلی ایدز، خوردن روزانه سه تا پنج حبه سیر در جلوگیری از عفونت های فرصت طلب جلوگیری می کند.

زوفا

زوفا


چای زوفا دارای ترکیبی به نام 10-MAR است. مطالعات نشان داده است که این ماده در لوله آزمایش مانع تکثیر ویروس HIV شده و خطری برای سلول های سالم نداشته است. محققانی که این تأثیر را کشف کرده اند گمان می برند زوفا در درمان افراد مبتلا به HIV مؤثر باشد.
برای اطمینان از این موضوع هنوز زود است، ولی من گزارشی مبنی بر خطرناک بودن زوفا، حتی در مقادیر زیاد، دریافت نکرده ام. من مخلوط چند قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه را با چای گیاهی خودم توصیه می کنم.

پیاز

پیاز یکی از بهترین منابع ترکیب ضدا کسایش کوئرستین است، که در پوست پیاز بیشتر متراکم است. پیاز از وابستگان سیر هم هست و بسیاری اثرات ضدویروسی آن را هم دارد.

گلابی

من خوردن روزانه یک عدد گلابی را به مبتلایان به HIV توصیه می کنم. این میوه یکی از بهترین منابع اسید کافئیک و اسید کلروژنیک است. اسید کافتی ایمنی است، و محققان دریافته اند اسید کلروژنیک خاصیت ضد ویروس HIV دارد ترکیبات به مقدار کمتر در سیب هم هستند.

آقطی سیاه

آقطی سیاه


این گیاه سابقه ای طولانی در درمان بیماری های ویروسی دارد و اثر آن بر روی HIV هم در دست مطالعه است. من فکر می کنم بی تأثیر نباشد. من خوردن مقادیر زیاد آقطی سیاه را به مبتلایان به HIV پیشنهاد می کنم. گاهی میوه این گیاه را به صورت مربا یا ژله هم در می آورند. این دیگر درمان خوشمزه ای خواهد شد.

گل مغربی

گل مغربی


روغن گیاه گل مغربی غنی از اسید گاما لینولنیک (GLA) است. در مطالعات که توسط محققان تانزانیایی انجام شد، با افزودن GLA و روغن مفید آمگا ۳ به رژیم غذایی افراد HIV مثبت، امید به زندگی در آنها دو برابر شد.
GLA را می توان از از چهار گیاه مختلف به دست آورد: گل مغربی، گل گاوزبان، انگور فرنگی، و رازک. بیشتر افراد دو تا چهار کپسول گل مغربی در روز می خورند. من چه کار می کنم؟ من دانه های آن را آسیاب کرده و به خمیر نان یا سوپ اضافه می کنم.
ماهی بهترین منبع چربی های امگا-۳ است، ولی می توانید آن را از منابع گیاهی مثل دانه کتان، خرفه، کدو حلوایی، و گرد و هم بگیرید (قابل توجه گیاه خواران!)

خزه ایسلندی

خزه ایسلندی


دانشمندان دانشگاه ایلینوی دریافتند که ترکیبات موجود در گیاه خزه ایسلندی آنزیم ضروری برای تکثیر ویروس HIV را مهار می کند. AZT و دیگر داروهای ایدز هم به خاطر همین تأثیر مورد تأیید اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفته اند، ولی در ضمن ثابت شده است که این داروها تا حدی سمی هم هستند و کاملا ویروس را مهار نمی کند از طرف دیگر، در مطالعات آزمایشگاهی سمیتی برای سلول ها در این گیاه دیده نشد. من فکر می کنم این خوراک داروی بی خطری است و در اضافه کردن آن به سوپ یا سالاد تردید نمی کنم.

مخلوط میوه ها و سبزیجات

علاوه بر خوردن گیاهان نام برده می خواهم میوه و سبزی هم مغرفی بکنم. یک مطالعه توسط دانشمندان کالیفرنیا نشان داد که اگر افراد HIV مثبت میوه و سبزی زیاد می خورند دیرتر گرفتار عفونت های فرصت طلب و ایدز تمام عیار می شوند.

غده گیاهان بنشنی

من اگر داروی AZT میخوردم، مقداری غده گیاهان بنشنی، یا همان کپسول های پراکنده روی ریشه بیشتر بنشن ها را هم همراه آن می کردم.
ظاهرة غده های بنشنی بهتریم منبع گیاهی ترکیبی به نام آهن هم است. مطالعات نشان می دهند که هم فعالیت ضدویروسی AZT را تقویت می کند. من این غده ها را در فروشگاه ها ندیده ام، ولی لوبیاهای زیادی می کارم و غده های روی ریشه آن ها را بر می دارم. این کار چندان خوشایندی نیست، و خوشمزه هم نیستند. ولی راه طبیعی خوردن زیاد غده های غنی از آهن همین است. البته، اگر پزشک به شما بگوید که آهن بدنتان بیش از حد لازم است، نباید این روش را در پیش بگیرید.

ویتامین ها و کانی ها

مطالعات نشان می دهند تغذيه خوب دستگاه ایمنی بدن را تقویت کرده و طول عمر مبتلایان به ایدز را به اندازه داروهای درمان آن افزایش می دهد.
مخصوص مصرف مواد ضدا کسایش، از جمله ویتامین های C، و E، کاروتنوئیدهای شبیه به ویتامین A، و لیکوپن و کانی سلنیم توصیه می شود. سلنیم در شاه بلوط برزیلی فراوان است و سایر مواد را می توان در سبزیجات، خشکبار، و غلات کامل پیدا کرد. من شخصا خوراکی های طبیعی را به مکمل ها ترجیح می دهم، ولی این مواد مغذی در مکمل ها همراه هم هستند. به مبتلایان HIV توصیه می کنم در این باره حتما با متخصص تغذیه مشورت کنند.

3741
0
 
13
دیدگاه ها