مورد علاقه ها 0

به بهداشت مجاری ادراری و علائم آن اهمیت بدهید

www.atarirani.com

بهداشت دستگاه ادراری

قندها و چربی ها به طور کلی ترکیبات کربن، اکسیژن و ئیدروژن هستند، از این رو مواد حاصل از اکسیداسیون کامل آنها دی اکسید کربن و آب است، از این دو دی اکسید کربن ماده ای است که از نظر نقش آن در افزایش اسیدیته خون، مضر می باشد و این ماده پس از خروج از سلول ها به روش های مختلف در خون حمل شده، به وسیله شش ها دفع می شود. در نتیجه فعالیتهای حیاتی محیط داخلی بدن، مواد زایدی از قبیل آمونیاک، اوره و اسید اوریک تولید می شود که دفع آنها از بدن مهمترین وظیفه دستگاه ادراری است.

اندام های تشکیل دهنده دستگاه ادراری

«پروتئین ها» ترکیبات نیتروژن دار هستند و اکسیداسیون آنها در سلول ها چند نوع ماده تولید می کند که مهم ترین آنها آمونیاک، اوره و اسید اوریک است. آمونیاک و اوره مواد سمی هستند و باید به سرعت دفع شوند. این دسته از مواد دفعی باید به صورت محلول دفع شوند. در انسان دفع این مواد به عهده کلیه هاست. خون مواد نیتروژن دار و زاید و دفعی سلول ها را می گیرد و حین گردش در بدن از کلیه ها می گذرد. در کلیه ها مواد نیتروژن دار زاید و دفعی از خون استخراج می گردند و میزان آب و اسیدیته و سایر ترکیبات شیمیایی خون تنظیم می شود. نتیجه این اعمال از یکسو، تصفیه خون و تثبیت و توازن ترکیب شیمیایی آن و از سوی دیگر تشکیل ادرار است. دستگاه ادراری شامل دو کلیه، دوحالب (میزنای)، یک مثانه (آبدان) و پیشابراه (مجرای خروجی ادرار) است، ادرار که مایع حاصل از تصفیه خون و محتوی مواد دفعی آن است پس از تشکیل در نفرون های کلیه، به لوله های جمع کننده که متصل به نفرون ها هستند وارد می گردد، از آنجا به لگنچه و سپس وارد میزنای می شود و از آنجا به مثانه می ریزد. ادرار در مثانه انباشته شده، پس از پرشدن مثانه، از طریق مجرای خروج ادرار، دفع می شود.

اهم اختلال ها و بیماری های دستگاه ادراری 

اهم اختلال ها و بیماری های دستگاه ادراری

تکرر ادرار، شاش بند یا احتباس ادرار، بی اختیاری در دفع ادرار، پولی اوری (افزایش حجم ادرار)، اولیگوری (کاهش حجم ادرار)، آنوری (قطع ترشح ادرار)، اختلال در شکل ظاهری ادرار، نفریت (آماس یا التهاب کلیه)، اورمی (وجود اوره در خون)، پیلیت (آماس لگنچه)، سیستیت (آماس مثانه)، اورتریت (آماس پیشابراه) و سنگ های مجاری ادرار از جمله مهم ترین بیماری های دستگاه ادراری هستند.در وضعیت طبیعی انسان روزانه ۳ تا ۵ بار و هنگام شب حداکثر یک بار ادرار می کند. حجم ادرار در هر بار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر است. خروج ادرار در وضعیت سلامت منظم و یکنواخت، سریع و بدون زحمت انجام می شود و تا زمانی که ادرار تمام شود جریان آن قطع نمی گردد. در بیماری پولی اوری، مقدار ادراری که در ۲۴ ساعت دفع می شود بیش از ۲۰۰۰ میلی لیتر و در اولیگوری این مقدار در ۲۴ ساعت کمتر از ۵۰۰ میلی لیتر است. در طب سنیت برای درمان مجاری ادراری «خارخسک» را پیشنهاد داده اند.

اهم مراقبت های بهداشتی دستگاه ادراری

اهم اختلال ها و بیماری های دستگاه ادراری

1. رعایت بهداشت آلت تناسلی از ورود جرم و میکروب به دستگاه دفع ادرار جلوگیری می کند. 

۲. خستگی شدید جسمی، کار کلیه ها را مختل می کند و آنها را در معرض بیماری قرار می دهد. بنابراین «خواب کافی» ضروری است، در عین حال باید از بی تحرکی خودداری شود؛ زیرا تجربه نشان داده افرادی که به مدت طولانی بستری بوده اند به علت رکود «املاح» در کلیه و حالب دچار سنگ دستگاه دفع ادرار شده اند.

٣. برای سلامت کلیه ها باید از مصرف بی رویه مواد پروتئینی پرهیز کرد.

۴. ابتلا به بیماری های عفونی نظیر «گلودردهای چرکی»، اختلال های گردش خون و «تنفس» و عدم درمان به موقع آنها باعث بیماری هایی در دستگاه ادراری می شود.

۵. مصون نگه داشتن کلیه ها از سرما و ضربه بسیار لازم است.

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


3848
0
 
3
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi