مورد علاقه ها 0

شیوه بکارگیری بازتاب درمانی یا سوجوک

سوجوک و بازتاب درمانی


شیوه بازتاب درمانی یا سوجوک

تکنیک های بازتاب درمانی عبارت است از به کار گرفتن «فشار انگشتان و دست» برای قسمت های خاصی نقاط انعکاس از دست ها و پاها. این قسمت ها در ارتباط با یک عضو، غده یا قسمتی از بدن هستند. وارد کردن فشار باعث تحریک نقاط انعکاس شده و گفته می شود برای قسمتی از بدن که با این نقاط انعکاس خاص در ارتباط است، مفید می باشد. این کار، قابلیت طبیعی بدن را برای درمان خود و افزایش سلامتی تقویت می کند. (اصول بازتاب درمانی شبیه به اصول طب فشاری با فشار درمانی است.)
بازتاب درمانی در دهه ۱۹۳۰ توسط اونیک اینگهام نامگذاری و تکمیل شد. خانم اینگهام یک متخصص فیزیوتراپی بود که از روشی به نام «ناحیه درمانی»( zone therapy) استفاده می کرد. ناحیه درمانی که توسط دکتر ویلیام فیتزجرالد(Dr. William Fitzgerald) باب شده بود و برای کاهش درد به کار می رفت بر این باور استوار بود که بین قسمت های خاصی از بدن و قسمت هایی دیگر ارتباط وجود دارد. اینگهام هنگام به کار بردن ناحیه درمانی، روشی را کشف کرد که از اثر درمانی بیشتری برخوردار بود. او نام این روش را ماساژ انعکاسی اینگهام گذاشت که بعدها به بازتاب درمانی تغییر نام داد.
خانم اینگهام درباره آثار بازتاب درمانی بر بدن این طور توضیح می دهد که بازتاب درمانی گردش خون را بالا برده و سرزندگی را افزایش می دهد. با افزایش سرزندگی، طبیعت قدرت بیرون راندن سموم موجود در سیستم بدن را به دست می آورد. بازتاب درمانی همچنین در تقویت عملکرد قلبی عروقی، تقویت سیستم ایمنی، «کاهش وزن»، افزایش انرژی و «تخفیف استرس» موفق عمل کرده است.

بازتاب درمانی و مراقبت از پوست

بازتاب درمانی با افزایش نیروی حیاتی اندام ها و غدد می تواند مستقیما روی وضعیت پوست اثر بگذارد. این اندام ها و غدد عبارتند از غده هیپوفیز، کبد، ریه، غدد فوق کلیوی، «کلیه ها»، جهاز هاضمه و سیستم لنفاوی. بازتاب درمانی می تواند به پوست های خشک، چرب یا لک دار کمک کند و استرس را، که باعث وخامت این ناراحتی ها می شود، کاهش دهد.
روش کار بازتاب درمانی: هر یک از نقاط انعکاس را محکم فشار داده و انگشت شست را روی آن گذاشته و با حرکت چرخشی، تا ۱۰ شماره، ماساژ عمیقی به آن بدهید. تا شماره ۳ بشمرید و فشار را کم کنید و دوباره کار را تا ۵ شماره تکرار کنید.

بازتاب درمانی و غده هیپوفیز

سوجوک و بازتاب درمانی


غده نخود مانند هیپوفیز در زیر مغز قرار دارد. ترشح هورمون های حیاتی برای بدن، کنترل فعالیت های سایر غدد هورمون ریز و ایجاد هماهنگی در فعالیت های غده ای در بدن از کارهای غده هیپوفیز است. فعالیت های هورمونی و غدهای تأثیر چشمگیری روی پوست، به خصوص ترشح چربی از غدد چربی دارند. نقطه انعکاس غده هیپوفیز در قسمت پشت انگشتان شست پا و درست در مرکز آنها قرار دارد.

بازتاب درمانی و کبد

سوجوک و بازتاب درمانی


«کبد» بزرگترین اندام داخلی بدن است که در سمت راست بدن و زیر دنده ها قرار دارد. ۵۰۰ فعالیت بیوشیمیایی که کبد برعهده دارد، وجود آن را برای بدن حیاتی ساخته است. تعدادی از این فعالیت ها عبارتند از: کمک به گوارش غذا، تصفیه مواد زائد، ذخیره و آزاد کردن ویتامین ها و ساختن ترکیبات حیاتی مانند صفرا. خوب کار کردن کبد به خصوص برای پوست های مبتلا به لک بسیار مهم است. نقطه انعکاس کبد در کف پای راست، زیر دو انگشت آخر و درست پیش از گودی کف پا قرار دارد.

بازتاب درمانی و ریه ها

سوجوک و بازتاب درمانی


ریه راست از سه قطعه تشکیل شده و کمی بزرگتر از ریه چپ است که تنها دو قطعه دارد. خود «ریه ها هیج ماهیچه ای ندارند» و توسط عضلات سینه که آنها را احاطه کرده اند، منبسط و منقبض می شوند. هنگام تنفس، هوا به نای، که به دو نایژه تقسیم می شود (یک نایژه برای هر م ریه)، و پس از آن به شاخه های ریزتری وارد می گردد. ریه ها به تصفیه هوایی که فرو می دهیم و تبادل اکسیژن با دی اکسید کربن کمک می کنند. سپس اکسیژن از طریق جریان خون به سراسر بدن می رسد. فعالیت صحیح ریه ها برای رسیدن اکسیژن به پوست بسیار مهم است. نقطه انعکاس ریه ها در کف و پایین سه انگشت میانی قرار دارد.

بازتاب درمانی و غدد فوق کلیوی

سوجوک و بازتاب درمانی


غدد فوق کلیوی با حجمی به اندازه نوک انگشت در بالای کلیه ها قرار دارند. این غده ها بیش از ۵۰ نوع هورمون یا ماده شیمیایی هورمون مانند تولید می کنند که برای فعالیت های بدن از جمله سوخت و ساز چربی، تعادل آب و مواد معدنی و کاهش التهاب ضروری هستند. اهمیت غدد فوق کلیوی در مراقبت از پوست، کاهش آثار استرس و کمک به کنترل و «کاهش لک های پوست» است.
نقطه انعکاس غدد فوق کلیوی در دامنه برآمدگی کف هر دو پا، بین شست انگشت دوم قرار دارد.


بازتاب درمانی و کلیه ها

سوجوک و بازتاب درمانی


کلیه ها، اندام هایی لوبیا شکل و به اندازه یک مشت دست هستند. جای آنها در پشت معده و هم سطح با لبه پایینی دنده های پشت است. کلیه ها خون را پاک و تصفیه کرده و تعادل آب و سطح مواد معدنی بدن را تنظیم می کنند. این فرایند باعث تولید تقریبا ۲ لیتر ادرار در روز می شود. وضعیت کلیه ها برای حفظ میزان مطلوب رطوبت در پوست و از بین رفتن لک ها اهمیت دارد.
نقاط انعکاس کلیه ها، تقریبا در مرکز و کمی به سمت لبه داخلی قوس کف هر دو پا قرار دارد.


بازتاب درمانی و روده ها

سوجوک و بازتاب درمانی


روده ها قسمتی از دستگاه گوارش هستند و نزدیک به ۸ متر طول دارند و به شکل کلافی در هم پیچیده در شکم قرار گرفته اند. پس از این که کار معده روی غذا تمام شد، غذا وارد روده شده و در آنجا آب و مواد غذایی آن جدا می شود. سپس پرزهای روده آب و مواد غذایی را که باید مورد استفاده بدن قرار بگیرد جذب می کنند. سلامتی روده ها برای پاکی و تغذیه پوست بسیار مهم است.
ناحیه انعکاس روده ها در کف پاها قرار دارد و از بالای پاشنه شروع می شود و تا میانه قوس پا ادامه دارد. (نقاط انعکاس روده در دو پا کمی با یکدیگر متفاوت است.)


بازتاب درمانی و سیستم لنفاوی


سوجوک و بازتاب درمانی


کار سیستم لنفاوی پاکسازی، تغذیه و محافظت از بافت ها و اندام های بدن و همچنین دفع مواد زائد آن ها است. این سیستم از شبکه مویرگها، مجموعه رگها و غدد لنفاوی تشکیل شده است که با هم مایع النف را پخش و مواد زائد را منتقل می کنند. گره های لنفاوی، بخشی از سیستم دفاعی بدن هستند و برای مقابله با عفونت، پادتن تولید می کنند. سیستم لنفاوی در پاک کردن لک های پوست، نقش بسیار مهمی دارد.
نقاط انعکاس سیستم لنفاوی دور تا دور مچ پا، در نقطه اتصال قوزک و مچ قرار دارد.


4172
0
 
4

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi