مورد علاقه ها 0

با مصرف این گیاهان به جَنگ افسردگی بروید

درمان گیاهی افسردگی

در اولین سفرم به کوه های ماچو پیچو در کشور پرو، یکی از همکارانم محرمانه به من گفت که دچار حملات فرساینده افسردگی می شود. همه علائم آن را هم داشت: اندوه عمیق، احساس درماندگی و ناامیدی، ضعف تمرکز، اختلال در خوردن، خوابیدن، و اجابت مزاج، و لذت نبردن از فعالیت های سرگرم کننده معمولی.
همه نوع دارویی را هم امتحان کرده بود. خودم را آماده سؤال همیشگی کردم: «گیاهی برای درمان او می شناسم؟» وقتی او این سؤال را پرسید، من هم با احتیاط همیشگی جواب دادم: «اگر من گرفتار افسردگی شوم، گیاه هزار چشم را امتحان می کنم. ولی می توانستم شیرین بیان را هم بگویم. هر دو این ها قهرمانان سه ستاره داروخانه سبز هستند.


داروخانه سبز برای افسردگی

لزومی ندارد که بگویم هر کسی گاه گاه دچار غم و غصه می شود. البته، افسردگی یک اختلال جدی تر است. «اگر دچار افسردگی هستید»، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. در عین حال، گیاهانی هم هستند که ممکن است کمکتان کنند.

می توان از تغذیه برای درمان افسردگی کمک گرفت؟

در سفری به شیمی درون بدن چند لحظه ای همراه من باشید: بدن کربوهیدرات ها (قند و نشاسته موجود در غذاها را به گلوکوز تبدیل می کند، که نوعی قند معرف به «قند خون» است. گلوکوز لوزالمعده را وادار به ترشح انسولین می کند. انسولین به نوبه خود میزان اسید آمینه تریپتوفان مغز را بالا می برد، که ماده ای خام در تولید یک انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین است.
انتقال دهنده های عصبی برای برقراری ارتباط بین سلول های عصبی و کارکرد درست آنها مصرف می شوند. میزان زیاد تولید سروتونین اثری کاملا اختصاصی دارد: انتقال دهنده عصبی خلق را بهتر کرده و احساس سلامت و رضایت را بالا می برد.
اگر این روش منطقی را در نظر بگیرید، به نظر می رسد رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات ها باید افسردگی را از بین ببرد. و یک بررسی نشان داده است که این درست است. بعد از خوردن بیسکویت غنی از کربوهیدرات، افراد مبتلا به افسردگی خفیف از جمله آنهایی که سیگار ترک کرده اند و زنان در زمان پیش از شروع قاعدگی احساس سرحالی بیشتر کرده اند.
پس بیسکویت، و ماکارونی بیشتر بخورید و ببینید حالتان را بهتر می کند یا نه؟
همچنین می توانید مصرف تریپتوفان خود را بیشتر کنید. تخم آفتابگردان، تخم کدو، و دانه گل مغربی منابع غنی این اسید آمینه هستند.
بیشتر کردن مقدار سروتونین در بدن یکی از روش های مورد قبول درمان افسردگی در علم پزشکی است. داروی ضدافسردگی معمول فلوئوکستین بدن را در تولید سروتونین یاری می دهد.

گیاهان کاملا قوی و موثر در درمان افسردگی

شیرین بیان:

در بانک اطلاعاتی من هیچ گیاهی به اندازه شیرین بیان ترکیبات ضدافسردگی ندارد. شیرین بیان لااقل هشت ترکیب شیمیایی مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) دارد، که موادی با کارکرد مراقب مهارکننده های MAO دارد که مواد قوی ضدافسردگی هستند. افرادی که داروهای مهار کننده MA0 با گیاهان حاوی آن را به طور مرتب مصرف می کنند باید از خوردن برخی داروها و غذاها اجتناب کنند. خوراکی های ممنوع عبارتند از: نوشیدنی های الكل دار، و هر نوع مواد دودی یا ترشی. داروهای «سرماخوردگی» و تب یونجه، آمفتامین ها، مخدرها، تریپتوفان، و تیروزین را هم نباید مصرف کرد.

شیرین بیان


اگر می خواهید شیرین بیان را برای افسردگی امتحان کنید، کمی از آن به هر یک از چای های گیاهی معرفی شده در این مقاله اضافه کنید. گرچه مصرف مقدار متعادل شیرین بیان و عصاره های آن (تا سه فنجان چای در روز) بی خطر است؛ ولی مصرف طولانی با مقادیر زیاد آن می تواند سردرد، خواب آلودگی، احتباس آب و «سدیم، از دست دادن زیاد پتاسیم»، و بالا رفتن فشار خون را به دنبال داشته باشد.

هزار چشم:

این گیاه گل های ستاره ای شکل زرد رنگ دارد، که با له کردن به رنگ قرمز در می آید، و به اندازه کافی برای شاد کردن هر انسان غمگین زیباست. ولی سابقه ای طولانی در درمان اضطراب و افسردگی در میان عوام هم دارد. علوم جدید هم مؤثر بودن آن را نشان داده اند.
مطالعات بالینی نشان داده اند که درمان با فقط یکی از ترکیبات فعال موجود در گیاه هزارچشم به نام هایپریسین بهبود قابل ملاحظه اضطراب، افسردگی، و احساس بیهودگی را به دنبال داشته است.
برخی مطالعات هم نشان داده اند که اثر ضدافسردگی این گیاه بسیار بیشتر از برخی داروها مثل آمیتریپتیلین و ایمیپرامین است، به علاوه، عوارض جانبی کمتری هم دارد. حتی برخی محققان می گویند که اصلا عوارض جانبی ندارد.
همچنین مطالعات نشان داده اند که گیاه هزارچشم «کیفیت خواب را بهتر می کند»، که اغلب گرفتاری عمده ای در میان مبتلایان به افسردگی شدید است. در یک بررسی، محققان آلمانی گیاه هزار چشم را به ۱۰۵ بیمار مبتلا به افسردگی متوسط دادند. این بیماران، در مقایسه با همان تعداد بیمار که هزارچشم دریافت نکرده بودند، بهتر می خوابیدند و کمتر دچار احساس اندوه، بیهودگی، خستگی، و «سردرد» می شدند. عوارض جانبی هم از خود نشان ندادند.
در حالی که عده ای از محققان منافع گیاه هزارچشم را به ترکیبات مهارکننده MAO در آن نسبت می دهند، دسته ای دیگر آن را چندان با اهمیت نمی دانند. دکتر جری کات، مدیر برنامه توسعه درمان چند وجهی در مؤسسه ملی بهداشت روان مریلند، به من گفت که گرچه گیاه هزارچشم یک ضدافسردگی بسیار خوب است، ولی ماده مهارکننده MAO موجود در آن بسیار کمتر از آن است که قبلا تصور می شد.
کمیسیون E که مرکز تخصصی آلمان برای گیاهان دارویی است، هزارچشم را به عنوان گیاه ضدافسردگی خوب تحسین کرده است. اگر شما هم می خواهید آن را امتحان کنید، من چای آن را پیشنهاد می کنم: یک یا دو قاشق مرباخوری خشک کرده گیاه را در یک فنجان آب جوش ریخته و بگذارید ده دقیقه خیس بخورد. به گفته دکتر وارو تايلر، استاد گیاهان دارویی دانشگاه پوردیو، اگر به مدت چهار تا شش هفته روزی یک فنجان از این چای بنوشید، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. دکتر تایلر می گوید ترکیبات مختلف موجود در گیاه هزارچشم به طرق مختلف افسردگی های خفیف را تسکین می دهند. امتیاز این ترکیب مختلف عوارض جانبی کمتر آنهاست، چون پاسخ کلی ناشی از یک اثر قوی نیست.
نکته:
اگر آبستن هستید، گیاه هزارچشم مصرف نکنید؛ و به هنگام مصرف آن زیاد در معرض آفتاب قرار نگیرید، چون پوست را بیشتر به آفتاب حساس می کند.

زنجبیل:

علاوه بر طعم نشاط آور زنجبیل، دلایل خوبی هم برای خوردن زنجبیل همراه با دیگر گیاهان ضدافسردگی در دست است. زنجبیل سابقه ای طولانی در در درمان افسردگی و اضطراب دارد. و من هم به اندازه کافی در مورد اثرات خوب آن شنیده ام.

خرفه:

بسیاری مردم وقتی دچار افسردگی می شوند زیاد می خورند. و اگر چیزهای مناسب بخورند خوب است، نشان داده شده است که خوراکی های حاوی کانی های منیزیم و پتاسیم اثر ضدافسردگی دارند. گیاه خرفه، که غنی از این کانی هاست، حاوی مواد دیگری هم هست که اثر ضدافسردگی دارند: از جمله کلسیم، فولات (شكل طبیعی اسید فولیک)، و ليتيم. در واقع، خرفه تا ۱۶ درصد وزن خشک کرده خود ترکیبات ضدافسردگی دارد.

درمان افسردگی


در بانک اطلاعاتی من، خرفه فقط یکی از چندین خوراکی تشکیل دهنده سالادی است که برای مقابله با افسردگی درست می کنم. این سالاد حاوی کاهو، تاج خروس، خرفه، سلمک، و بولاغ اوتی است. کمی هم آویشن به آن اضافه می کنم، چون غنی از یک کانی ضدافسردگی به نام اليتيم است.

اکلیل کوهی:

عطردرمانگرها روغن اسانس اکلیل کوهی را برای درمان افسردگی به کار می برند. اضافه کردن چند قطره روغن اکلیل کوهی به روغن ماساژ مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اکلیل کوهی حاوی ترکیبی به نام سینئول است که دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می کند.
دیگر گیاهانی که عطردرمانگرها برای درمان افسردگی توصیه می کنند عبارتند از: برگاموت، ریحان، بابونه، سالوی، یاس رازقی، اسطوخودوس، بهارنارنج، و یلانگ یلانگ. البته به خاطر داشته باشید که همه این روغن ها برای استعمال خارجی هستند.

ژینکو:

مطالعات نشان داده اند که گیاه ژینکو می تواند به تسکین افسردگی، مخصوصا در سالمندانی که جریان خون به مغز آنها کاهش یافته است، کمک کند. در یک بررسی، دانشمندان اروپایی یک گروه ۴۰ نفری سالمندان افسرده با گرفتاری نرسیدن خون کافی به مغز که به داروهای شیمیایی پاسخ نداده بودند را تحت نظر قرار دادند. محققان به آنها روزی سه بار ۸۰ میلی گرم عصاره ژینکو دادند. هم افسردگی و هم گردش خون مغزی آنها بهبود یافت.
در واقع، مطالعات اروپاییان مفید بودن مصرف استاندارد عصاره برگ ژینکو را در بسیاری از گرفتاری های سالمندان، از جمله فراموشی و ضعف گردش خون، تأیید کرده است. این فراورده در فروشگاه های گیاهان دارویی و مواد بهداشتی موجود است. اگر می خواهید ژینکو را امتحان کنید، مصرف این فراورده مناسب است. می توانید روزانه ۶۰ تا ۲۴۰ میلی گرم از آن بخورید، ولی نه بیشتر. خوردن بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد اسهال، تحریک پذیری، و بی قراری شود.

گیاهان دیگری که خاصیت مهارکننده MAO دارند عبارتند از: زیره سیاه اروپایی، کرفس، گشنیز، شوید، رازیانه. 

خوراکی های غنی از ویتامین های B:

انتقال دهنده های عصبی، یعنی موادی که ارتباطات و کارکرد درست سلول های عصبی را فراهم می کنند، در ایجاد افسردگی نقش دارند. متخصصان تغذیه خوردن مقدار کافی برخی ویتامین های گروه B (فولات و ویتامین های ۶B و ۱۲B) را برای حفظ سطح انتقال دهنده های عصبی پیشنهاد می کنند.
منابع غنی فولات عبارتند از لوبیا چینی، مارچوبه، اسفناج، بروکولی، بامیه، و کلم فندقی «منابع غنی ویتامین B» هم عبارتند از گل کلم، بولاغ اوتی، اسفناج، موز، بامیه، پیاز، بروکولی، کدو، کلم پیچ، کلم قمری، کلم فندقی، نخود، و ترب.
همچنین می توانید اسید آمینه فنیل آلانین را هم به برنامه غذایی خود اضافه کنید. در یک مطالعه، بیش از ۷۵ درصد افراد مبتلا به افسردگی شدید، با خوردن مکمل فنیل آلانین و «ویتامینB6» بهبود سریع از خود نشان دادند. 

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


1782
1
 
5
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi