مورد علاقه ها 0

تشخیص علایم بیماری های زنان و انواع معاینات واژن و رحم

معاینه زنان


علایم و تشخیص بیماری های زنان

اختلالاتی که دستگاه تولید مثل زنان را تحت تأثیر قرار می دهد و شامل پستان ها نیز می شود، بیماری های زنان نامیده می شوند. هنگامی که فرد علایم ویژه ای دارد به منظور تعیین کردن علت آن یا هنگامی که فرد معاینات بدنی معمولی را انجام می دهد دستورالعمل های تشخیص مختلفی به اجرا در می آید. این دستورالعمل ها به پیشگیری از بروز مشکلات و برقراری سلامت فرد کمک می کند.

نشانه های بیماری های زنان

نشانه های شایع از قبیل خارش ناحیه واژن، ترشحات از واژن، درد ناحیه لگن و درد در پستان علل بسیاری دارد که اغلب اوقات غیر طبیعی هستند.خارش در ناحیه واژن فقط هنگامی که ماندگار بوده شدید و یا متناوب است به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می شود.
خروج ترشحات از واژن فقط هنگامی به عنوان یک مشکل در نظر گرفته می شود که ظاهری متفاوت از حالت معمولی دارد. رنگی خونی یا (حجیم) یا بو داشته و یا همراه با خارش و نشانه ای دیگر است. خونریزی از واژن فقط هنگامی غیر طبیعی در نظر گرفته می شود که دوره های قاعدگی خیلی سنگین یا خیلی سبک یا خیلی طولانی بوده به تناوب اتفاق بیافتد و یا غیر منظم بوده و یا قبل از زمان بلوغ در طول حاملگی و یا پس از یائسگی باشد. شایع ترین نشانه های ناشی از بیماری های زنان، شامل خارش در ناحیه واژن، خروج ترشحات از واژن، خونریزی غیر عادی از ناحیه واژن، درد در ناحیه لگن و درد پستان است. اهمیت نشانه های بیماری های زنان، اغلب اوقات بستگی به سن فرد دارد. چون ممکن است تغییرات هورمونی که همراه با افزایش سن اتفاق می افتد نقش داشته باشد.


خارش واژن


خارش ناحیه واژن

خارش ناحیه واژن ممکن است در برگیرنده ناحیه ای باشد که علاوه بر واژن اندام های تناسلی (آلت) را هم شامل شود. بسیاری از زنان گاهی اوقات خارش واژن دارند که بدون درمان کردن حل می شود. خارش فقط هنگامی یک مشکل در نظر گرفته می شود که ماندگار و شدید باشد و یا دوباره برگردد. خارش واژن ممکن است پیامد حاصل از تحریک به وسیله مواد شیمیایی باشد. مواردی از قبیل شوینده های ماشین لباسشویی، سفیدکننده نرم کننده های پارچه الیاف مصنوعی، کف حمام، صابون ها، اسپری های بهداشتی زنانه، عطرها، نوارهای بهداشتی، رنگ های پارچه، دستمال کاغذی توالت، پمادهای واژنی، شستشو دادن ها و کف های ضد حاملگی.
خارش واژن ممکن است ناشی از عفونت مثل: التهاب باکتریایی واژن، کاندیداز، عفونت ناشی از یک نوع مخمر و یا آلودگی تریکومونیاز عفونت ناشی از یک نوع تک (یاخته) باشد. خارش واژنی همچنین ممکن است ناشی از خشکی واژن باشد که در اثر تغییرات هورمونی هنگام یائسگی است. علت های دیگر شامل اختلالات پوستی مثل: صدفی شدن پوست (پسوریازیس) و یا سفت شدگی گل سنگی پوست است. سفت شدگی و گل سنگی پوست با لکه های سفیدی مشخص می گردد که اطراف سوراخ ورودی ناحیه واژن ظاهر می شوند. این حالت اگر درمان نشود می تواند موجب به وجود آمدن داغ زخم شده و امکان دارد خطر سرطان را افزایش دهد. درمان آن شامل پماد و یا ضمادی است که دارای مقدار زیاد از یک كورتيكو استروئيد (مثل کلوبتازول) باشد.
خارش می تواند همراه با ترشحات باشد. اگر خارش ماندگار بوده و یا همراه با ترشحاتی باشد که ظاهر و یا بوی آن غیر طبیعی باشد فرد باید به پزشک خود مراجعه کند.
آیا می دانید؟
نوزادان دختر سالم ممکن است ترشحات طبیعی مخاطی داشته باشند که همراه با کمی خون است.


خونریزی واژن

ترشحات غیر طبیعی از واژن

مقدار کم ترشحات واژن معمولاً طبیعی است این ترشحات می تواند شامل مخاطی باشد که عمدتاً به وسیله ناحیه دهانه رحم و نیز واژن ساخته می شود. این ترشحات معمولاً رقیق و شفاف و به رنگ سفید ندارد و همراه با خارش یا سوزش نیست. شیری و یا متمایل به زرد است. مقدار و ظاهر آن همراه با سن تغییر می کند. معمولاً این ترشحات بویی ندارد.
دختران نوزاد به طور طبیعی ترشحاتی مخاطی را از ناحیه واژن دارند که اغلب اوقات با مقدار کمی خون مخلوط شده است. این ترشحات ناشی از استروژن جذب شده از خون مادر در قبل از تولد است و معمولاً ظرف ۲ هفته و به موازات اینکه میزان استروژن در خون کاهش می یابد، متوقف می شود. در حالت طبیعی کودکان و دختران بزرگتر به استثنای آنان که نزدیک بلوغ هستند هیچگونه ترشحات واژنی مهمی ندارند.
در طول سال های فعالیت تولید مثلی یک زن مقدار و ظاهر ترشحات طبیعی از واژن همراه با سیکل قاعدگی متغیر است. برای مثال در وسط سیکل هنگام تخمک گذاری معمولاً مخاط بیشتر تولید شده و این مخاط رقیق است. حاملگی، استفاده کردن از قرصهای ضد حاملگی و میل جنسی نیز روی مقدار و ظاهر این ترشحات تأثیر می گذارد. پس از یائسگی مقدار استروژن کاهش می یابد و اغلب اوقات مقدار ترشحات طبیعی در حال کم شدن است.

ترشحات واژن موقعی غیر طبیعی در نظر گرفته می شود که:

زیادتر از معمول باشد.
غلیظ تر از معمول باشد.
چرکین باشد.
سفید و دلمه باشد مثل پنیر دلمه
مایل به خاکستری مایل به سبز مایل به زرد و یا خون آلود باشد.
بوی گندیدگی ماهی گندیده بدهد.
همراه با خارش ،سوزش، بثورات یا زخم باشد.
 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



ترشحات ممکن است نشان دهنده التهاب واژن (واژنیت) بوده که ممکن است ناشی از یک عامل محرکه شیمیایی مشابه خارش واژن یا یک عفونت باشد. در برخی از زنان مواد اسپرم کش پمادها یا لیز کننده های واژنی و یا دیافراگم می تواند واژن یا آلت را تحریک کرده و موجب التهاب شوند. برای خانم هایی که به لاستیک حساسیت داشته باشند تماس با کاندوم های لاستیکی می تواند ناحیه را تحریک کند. در دختران وجود یک جسم خارجی در واژن می تواند موجب التهاب واژن شود که ممکن است ترشحاتی که خون در آنهاست دیده شوند. موردی که بسیار شایع است یک قطعه از دستمال کاغذی توالت است که به درون واژن راه یافته است و گاهی اوقات هم یک اسباب بازی است. ترشحات سفید، خاکستری و یا مایل به زردرنگ همراه با بوی گندیدگی یا بوی ماهی معمولاً به خاطر التهاب باکتریایی واژن است. ترشحات غلیظ سفید و دلمه که شبیه پنیر دلمه به نظر می رسد معمولاً به دلیل کاندیدیاز که یک عفونت قارچی است ایجاد می شود. ترشحات زیاد و به رنگ زرد مایل به سبز و کف آلود که ممکن است بوی بد داشته باشد معمولاً در اثر تریکوموناس که یک عفونت انگلی تک یاخته ای است ایجاد می شود.
ترشحات آبکی و خون آلود شاید به دلیل سرطان واژن دهانه رحم و یا بافت پوششی رحم اندومتریوم باشد اشعه درمانی به ناحیه لگن نیز ممکن است موجب ترشحات غیر طبیعی شود. ممکن است پزشکان علت ترشحات غیر طبیعی را براساس ظاهر آن ترشحات، سن فرد و نشانه های دیگر تشخیص دهند. این ترشحات زیر میکروسکپ بررسی می شوند تا از نظر عفونت بررسی شده و آن عفونت را تشخیص دهند. درمان بستگی به علت آن دارد اگر فراوردهای مثل یک پماد، پودر، صابون، اسپری بهداشتی زنانه یا نوع کاندوم موجب تحریک دائمی شود. بنابراین چنین فراورده ای نباید استفاده شود.

خونریزی غیر طبیعی واژن


خونریزی غیر طبیعی واژن

ممکن است ریشۀ خونریزی از واژن در واژن و یا اندام دیگری از دستگاه تولید مثلی و به ویژه رحم باشد. خونریزی غیر طبیعی واژن شامل خونریزی قاعدگی می شود که خیلی زیاد و یا خیلی کم است، به دفعات زیاد اتفاق افتاده و یا نامنظم است هر گونه خونریزی که همراه با دوره قاعدگی نیست و یا قبل از بلوغ، در طول دوران حاملگی یا پس از یائسگی اتفاق می افتد نیز غیر طبیعی در نظر گرفته می شود. خونریزی غیر طبیعی واژن ممکن است پیامد یک اختلال مثل زخم، عفونت یا سرطان بوده و یا تغییرات ناشی از کنترل کردن طبیعی قاعدگی به وسیله هورمون باشد. احتمال چنین تغییرات هورمونی هنگامی که دوره های قاعدگی تازه شروع می شوند در نونهالان و یا نزدیک به پایان یافتن آن است (مثلاً در زنانی که در دهه ۴۰ از سن خود هستند به مراتب بیشتر است.
آیا میدانید؟
در بدن زنانی که یائسه هستند اگر مقادیر هورمون های زنانه خیلی کم و یا مقادیر هورمون های مردانه خیلی زیاد باشد ممکن است موی اضافی رشد کند.

پرمویی


پرمویی

به موی اضافی بدن به ویژه روی صورت و بدن (مثل جنس نر) و روی دست ها هیرسوتیسم گفته می شود. ممکن است پرمویی به نظر اختلالی زنانه نیاید ولی در واقع هست. این اختلال معمولاً پیامد مقادیر غیر طبیعی هورمون های مردانه و زنانه است.
هیوسوتیسم در بین زنانی که یائسه شده اند شایع تر است. چون مقادیر هورمون های زنانه در آنها کاهش یافته است. ممکن است هیرسوتیسم ناشی از اختلال غده هیپوفیز یا غدد فوق کلیوی باشد که موجب ترشح بیش از حد هورمون های مردانه مثل تستوسترون می شود. گاهی اوقات تشدید صفات نرینگی (مردانگی) نیز ایجاد می شود. هیرسوتیسم ممکن است به دلیل بروز بیماری تخمدان پلی سیستیک نیز باشد. علت های نادر دیگر شامل وجود تومورهایی در تخمدان ها، پورفریای پوستی، و مصرف داروهایی مانند استروئیدهای آنابولیک، کورتیکوستروئیدها و ماینوکسیدیل است. ممکن است آزمایش های خونی برای اندازه گیری مقادیر هورمونی زنانه و مردانه انجام شود.
داروهایی که ممکن است عامل ایمنی اختلال باشند ممکن است قطع شوند راه حل های موقتی عبارتند از تراشیدن، کندن، موم انداختن و استفاده کردن از دستگاه موکن افلورنی تین که یک پماد موضعی است. در صورت تجویز شدن ممکن است مورد استفاده قرار گیرد این دارو می تواند رشد مو را آهسته کند و باعث کاهش تدریجی موی ناخواسته در صورت شود. ممکن است این دارو که به طور موقت پوست را تحریک کند و موجب ،قرمزی، سوزش برافروختگی و یا بثورات پوستی شود. اگر مو ظریف باشد استفاده از موبر ممکن است مؤثر باشد. اشعه درمانی به کمک لیزر به طور موقت مؤثر است. تنها درمان دایمی و مطمئن الکترولیز است که باعث از بین بردن فولیکل های مو می شود. بیماری که موجب بروز هیرسوتیسم می شود در صورت امکان درمان می گردد.

درد در ناحیه لگن زنان


درد ناحیه لگن

بسیاری از خانم ها درد ناحیه لگن را تجربه می کنند و آن دردی است که در پایین ترین قسمت تنه و زیر شکم و بین استخوان های مفصل ران اتفاق می افتد. درد لگن ممکن است در اثر مشکلاتی مربوط به یکی از اندام های موجود در لگن ایجاد شود. یعنی اندام های تولید مثل، رحم، لوله های تخمک بر، تخمدان ها و واژن، مثانه، راست روده و یا آپاندیس؛ منتها درد لگن گاهی اوقات از اندام هایی خارج از لگن از قبیل، روده میزراه ها و کیسه صفرا ریشه می گیرد. عوامل روانشناسی و به ویژه استرس و افسردگی ممکن است در ایجاد درد لگن مشارکت داشته باشند.
این درد امکان دارد ،شدید متناوب یا پیچشی مثل پیچش های هنگام قاعدگی باشد. امکان دارد ناگهانی و شدید باشد یا خفیف و دایمی ممکن است که به تدریج بر شدت این درد افزوده شود. ناحیه درد هنگام لمس کردن ممکن است سفت احساس شود این درد ممکن است همراه با تب، تهوع و استفراغ باشد.
هنگامی که فرد به طور ناگهانی درد بسیار شدیدی را در زیر شکم یا در لگن نشان می دهد پزشکان باید به سرعت در مورد عامل آن که به جراحی نیاز دارد یا نه تصمیم بگیرند. موارد اضطراری عبارتند از عفونت، آپاندیس، یک زخم سوراخ شده، آنوریزم آئورت، کیست، پاره شده تخمدانی، عفونت های لگنی ناشی از بیماری های مقاربتی و حاملگی که خارج از رحم و معمولاً در لوله های تخمک بر ایجاد شده است.
به منظور تعیین علت آن ممکن است پزشکان از بیمار بخواهند که درد را از نظر طول مدت و محل آن و نشانه های دیگر، شرح بدهند. همچنین شاید پزشکان درباره سابقه دردهای مشابه بپرسند. اطلاعاتی درباره زمان وقوع درد در رابطه با خوردن خوابیدن آمیزش جنسی، فعالیت ادرار و مدفوع کردن و همچنین اطلاعاتی درباره هر گونه عامل دیگری که این درد را بهتر کرده و یا تسکین می دهد می تواند مفید باشد. پزشکان به آرامی تمام ناحیه شکم را لمس می کنند تا آن را از نظر سفتی و یا توده های غیر طبیعی بررسی کنند. معاینه لگنی به پزشکان در تعیین کردن اینکه کدام یک از اندام ها تحت تأثیر قرار گرفته و اینکه عفونتی وجود دارد یا نه کمک می کند. دستورالعمل های دیگر می تواند شامل آزمایش شمارش کامل سلول های خونی آزمایش های ادرار، آزمایش حاملگی، سونوگرافی، سی تی اسکن، ام.آر.ای و کشت میکربی به منظور بررسی وجود عفونت ها باشد. گاهی اوقات جراحی یا لاپاروسکوپی لازم است تا عامل درد تعیین شود.
درمان اختلالی که موجب این درد می شود چنانچه تشخیص داده شود می تواند درد را تسکین دهد. اگر اختلالی روانی در رابطه با این درد است مشاوره می تواند به درمان کمک کند.

اندام تولید مثل

چه چیزی موجب درد لگن می شود؟

اختلالات مربوط به اندام های تولید مثلی
آبستنی خارج رحمی
عفونت بافت داخلی رحم
تومور خوش خیم فیبروئید
درد میان دوره ای دردی که در وسط سیکل قاعدگی بروز می کند و بخاطر تخمک گذاری است.
انباشتگی عروق خونی ناحیه لگن با خون در حدود یک هفته قبل از دوره قاعدگی سندرم احتقان (لگن)
کیست های تخمدانی که بزرگ بوده، پاره و یا منحرف شوند.
بیماری التهابی موجود در ناحیه لگن
اختلالات غیر مرتبط با اندام های تولید مثلی
عفونت آپاندیس
عفونت های مجاری ادرار از قبیل عفونت مثانه
پیچ خوردگی روده
التهاب روده ای - معدى
بیماری زخم معده
بیماری التهاب روده
التهاب غده های لنفاوی شكم النفادنیت پرده شکمی
سنگ های مجاری ادرار از قبیل سنگ های کلیوی

سینه و درمان


نشانه های مشکلات پستان و سینه

نشانه های مربوط به پستان شایع هستند. این نشانه ها شامل درد پستان برآمدگی ها (از جمله توده های سفت و کیست ها فرورفتگی یا چال انداختگی در پوست پستان و خروج ترشحات از نوک پستان. هرگونه تغییر در پستان زن باید توسط پزشک معاینه شود.
نشانه های پستان ممکن است حاکی اختلالی جدی باشند و یا نباشند. برای مثال، درد منتشر در پستان که مربوط به تغییرات هورمونی قبل از دوره قاعدگی است. اختلالی چندان جدی را نشان نمی دهد. منتها به این دلیل که سرطان سینه موضوع مهمی است و به خاطر اینکه تشخیص زودهنگام آن برای درمان موفقیت آمیز سرطان سینه امری ضروری است. بنابراین هرگونه تغییر در پستان باید توسط پزشک معاینه شود. علاوه بر اینکه خانم ها خودشان باید ماهیانه یک مرتبه سینه هایشان را مورد معاینه قرار دهند.

معاینه زنان


معاینه منظم احتمال بیماری های زنانگی

معاینات منظم زنانگی و آزمایش های تشخیصی و به ویژه آزمایش برای سرطان دهانه رحم و سرطان سینه می تواند کمک کند تا سلامت خانم ها حفظ شود.
خانم ها باید هرگونه علامتی را به پزشکشان گزارش کنند.
معاینه زنانگی شامل معاینه سینه ها و اندام های داخل لگن است.
گاهی اوقات دستورالعمل های تشخیصی به کار می روند تا یک ناحیۀ غیر طبیعی نشان داده شده و یا نمونه بافتی را از آن بردارند.
بسیاری از دستورالعمل های تشخیصی می توانند در مطب پزشک انجام گیرند. شیوه زندگی سالم عبارت است از معاینات زنانگی منظم و انجام دادن آزمایشات تشخیصی بیماری ها که در صورت تشخیص زودهنگام می توانند به طور مؤثر مورد پیشگیری قرار گرفته و یا درمان شوند. آزمایش های اصلی خاص برای خانم ها عبارتند از آزمایش پاپ یا آزمایش های مشابه آن. به منظور تشخيص سرطان دهانه رحم و عکسبرداری از سینه ماموگرافی به منظور سرطان سینه. فرد باید به منظور مراقبت زنانه از خود یک متخصص را انتخاب کند که بتواند با او به راحتی در خصوص مسائل حساسی مثل آمیزش جنسی، کنترل موالید، حاملگی و مشکلات مربوط به یائسگی، بحث کند. پزشک ممکن است متخصص زنان، متخصص داخلی، ماما یا پزشک عمومی، خانوادگی و یا پرستار باشد. در طول مدت معاینه زنانه فرد می تواند هر گونه سؤالاتی را که درباره وظیفه و تشریح دستگاه تولید مثلی و جنسی و از جمله فعالیت های جنسی مطمئن دارد از پزشک سؤال کند.


سابقه پزشکی


سابقه پزشکی بیمار

معاینه بیماری های زنان با یکسری سؤالات در رابطه با عملکرد دستگاه تولید مثلی که معمولاً روی علت مراجعه کردن به مطب پزشک متمرکز می شود شروع می گردد. پاسخ به این سؤالات، سابقه پزشکی بیمار را تشکیل می دهد. سابقه کامل پزشکی بیمار شامل اطلاعات در رابطه با سنی است که در آن خونریزی قاعدگی شروع شد، تناوب آن، نظم آن و مدت زمان دوره های قاعدگی با مقدار خونروش و تاریخ دو دوره قاعدگی آخر، سؤالات در مورد خونریزی غیر طبیعی، که خیلی زیاد، خیلی کم یا بین دوره های قاعدگی است نیز به این سابقه پزشکی ضمیمه می گردد.
ممکن است پزشک درباره فعالیت جنسی بپرسد تا احتمال وجود عفونت های زنانه، زخم ها و حاملگی را مورد ارزیابی قرار دهد. از فرد در مورد اینکه آیا او مایل به جلوگیری از حاملگی هست یا نه و اینکه آیا او علاقه مند به مشاوره در این زمینه با اطلاعات دیگر است یا نه سؤال می شود. تعداد حاملگی ها، تاریخ هایی که این حاملگی ها اتفاق افتاده اند، نتایج و عواقب آنها ثبت می شوند. پزشک از فرد در مورد اینکه آیا او در دوران قاعدگی در زمان نزدیکی یا تحت شرایط دیگر، دردی دارد یا نه سؤال می کند. اگر فرد دردی دارد در مورد شدت آن درد و آنچه که به او تسکین دهد سؤال می شود. سؤالاتی نیز درباره مشکلات پستان از قبیل درد، برآمدگی نواحی سفت یا قرمز و ترشحات از نوک پستان پرسیده می شود. از فرد در مورد اینکه آیا او سینه هایش را معاینه می کند یا نه، چند دفعه و اینکه آیا نیاز به دستورالعملی براساس روش مربوطه دارد یا نه سؤال پرسیده می شود. پزشک تاریخچه فرد از اختلالات زنانه قبلی را مرور کرده و معمولاً تاریخچه پزشکی و جراحی را که در برگیرندۀ همۀ اختلالات بهداشتی قبلی است می گیرد. پزشک تمام داروهایی را که فرد مصرف می کند از جمله داروهای تجویزی و غیر تجویزی ،داروهای غیر مجاز، توتون و الکل را مرور می کند. چون بسیاری از آنها روی عملکرد زنانه تأثیر می گذارند. از فرد درباره اینکه آیا مورد سوء استفاده روانی، بدنی یا جنسی در حال حاضر و یا در گذشته قرار گرفته است سؤال می شود. برخی سؤالات درباره ادرار پرسیده می شود تا مشخص شود که آیا فرد مبتلا به عفونت مجرای ادراری هست یا نه و یا اینکه مشکلاتی در زمینه نشت ادرار، عدم کنترل ادرار دارد یا نه؟

معاینه بیماری های زنان

معاینه بیماری های زنان

اگر فردی هر گونه سؤال یا واهمه ای درباره معاینه بیماری های زنان دارد باید درباره نگرانی های خودش با پزشک صحبت کند. اگر هر بخش از معاینه موجب درد شود فرد باید آن را به پزشک بگوید تا در جریان باشد. معمولاً از فرد خواسته می شود تا مثانه اش را قبل از معاینه بدنی تخلیه کند و ممکن است از او خواسته شود تا نمونه ادرارش را برای آزمایش بدهد. معاینه سینه را می توان قبل یا بعد از معاینه لگن انجام داد. پزشک در حالتی که فرد نشسته است سینه ها را از نظر هرگونه عدم تقارن فرورفتگی، ضخیم شدن پوست، برآمدگی ها و خروج ترشحات بررسی می کند. سپس در حالتی که دست های فرد بالای سر او قرار دارد می نشیند یا دراز می کشد تا پزشک هر کدام از سینه ها را با دست لمس کرده و هر کدام از زیر بغل ها را از نظر غده های لنفاوی بزرگ شده معاینه کند. همچنین، پزشک، گردن و غده تیروئید را از نظر وجود برآمدگی ها و چیزهای غیر طبیعی بررسی می کند. پزشک در حالی که معاینه را انجام می دهد می تواند روش خود معاینه ای سینه را با فرد مرور کند.
پزشک به آرامی تمام ناحیه شکم را لمس می کند و به دنبال توده های غیر طبیعی یا اندام های بزرگ شده و به ویژه کبد و طحال می گردد. هر چند ممکن است وقتی که پزشک به طور عمقی ناحیه را فشار می دهد مقداری ناراحت شود اما معاینه نباید دردناک باشد. به منظور برآورد کردن اندازه کبد و طحال ممکن است پزشک با انگشتان خود ضربه بزند و از نظر وجود تفاوت در صدا بین مناطقی که صدای میان تهی و یا صدای گنگ دارند، مسئله را بررسی کند. شاید از یک گوشی پزشکی برای گوش دادن به فعالیت روده ها و یا هر نوع صدای شکمی که به وسیله جریان یافتن خون از میان عروق خونی باریک ایجاد می شـود می شود، استفاده شود. در طول زمان معاینه ناحیه لگن فرد به پشت و در حالتی که مفاصل ران و زانوهای او خم شده و باسن های او موازی لبه میز معاینه قرار گرفته دراز می کشد. بسیاری از میزهای معاینه رکاب هایی دارند که به نگه داشتن فرد در این حالت کمک می کند. اگر فردی مایل به مشاهده کردن معاینه لگن است باید به پزشک بگوید تا به او نشان بدهد. پزشک می تواند با یک آینه همراه با توضیحات و شکل کشیدن اطلاعاتی برای بیمار فراهم کند. پزشک ابتدا ناحیه اندام خارجی را معاینه می کند و متوجه پراکندگی مو و هرگونه وضعیت های غیر طبیعی، از دست دادن رنگ ترشح و یا التهاب می شود. ممکن است این معاینه نشان دهنده این باشد که همه چیز سالم است و یا نشانه هایی از اختلالات هورمونی، سرطان، عفونت ها، زخم یا سوء استفاده بدنی را آشکار کند.

طریقه معاینه واژن


طریقه معاینه واژن

پزشک بافت های اطراف دهانه ورودی واژن، لب ها را باز کرده و سوراخ را معاینه می کند. با استفاده از یک اسپکولوم (وسیله ای پلاستیکی یا فلزی است که دیواره های واژن را از هم جدا می کند) پزشک ناحیه های واژن و دهانه رحم را عمیق تر معاینه می کند. دهانه رحم از نظر وجود علایم تحریک یا سرطان معاینه می شود. پزشک امکان بیرون زدگی مثانه راست روده و یا روده به درون واژن را بررسی می کند. به منظور انجام دادن آزمایش پاپ و یا آزمایشی مشابه آن پزشک با کاردکی شبیه به آنچه که برای معاینه گلو به کار می برند سلول هایی را از سطح و دهانه رحم جمع آوری می کند و سپس از یک برس کوچک برای گرفتن سلول های دهانه رحم به کار می برد. معمولاً این آزمایش ها خارش دار و یا باعث گرفتگی عضله می شوند،اما دردناک نیستند و فقط چند ثانیه وقت می گیرند. سلولهایی که توسط کاردک یا برس برداشته شده اند روی یک اسلاید شیشه ای قرار می گیرند و یک ماده نگهدارنده روی آنها پاشیده شده و یا درون یک ظرف مایع غوطه ور می شوند. این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود تا در آنجا از نظر وجود سلول های غیر طبیعی در زیر میکروسکوپ بررسی شود که ممکن است نشان دهنده سرطان باشند. چنین آزمایشاتی ۸۰ تا ۸۵ درصد سرطان های دهانه رحم را حتی در مراحل اولیه آنها نشان می دهند. همچنین می توانند تغییراتی را در سلول های دهانه رحم که منجر به سرطان می شوند، تشخیص دهند. این تغییرات می توانند درمان شوند و از اینرو به پیشگیری از سرطان کمک کنند.


آزمایش های پاپ و مشابه آن


آزمایش های پاپ و مشابه آن

آزمایشهای پاپ و مشابه آن چنانچه فرد حداقل به مدت ۲۴ ساعت قبل از معاینه دوره قاعدگی نداشته حمام نگیرد و از پمادهای درون واژنی استفاده نکند به مراتب دقیق تر هستند. بسیاری از خانم ها باید چنین آزمایشی را یک بار در سال انجام دهند. اولین آزمایش معمولاً هنگامی انجام می شود که فرد از نظر جنسی فعال شده و یا به سن ۱۸ سالگی می رسد اگر نتایج آزمایش برای سه سال متوالی طبیعی باشد بنابراین فرد می تواند با پزشک متخصص خودش در این باره که آیا نحوه انجام دادن آزمایش ها در ۱، ۲ و ۳ سال دقیق می باشد یا نه، بحث کند. اگر نسبت به وجود عفونتی شک وجود داشته باشد پزشک از یک گوش پاک کن برای برداشتن یک نمونه کوچک از ترشحات واژن در ناحیه واژن و دهانه رحم استفاده می کند. این نمونه به منظور کشت دادن و ارزیابی کردن به آزمایشگاه فرستاده می شود. آزمایش های مربوط به بیماری های مقاربتی بخشی از یک معاينه معمولی نیست ،اما اگر فرد فکر می کند که ممکن است به یکی از این بیمار مبتلا باشد می تواند درخواست انجام آزمایش را بدهد.
بعد از برداشتن اسپکولوم پزشک دیواره واژن را برای سنجیدن میزان استحکام و نگهدارندگی آن لمس می کند. پزشک انگشت های نشانه و میانی دستی را که دستکش پوشیده داخل واژن می کند و انگشتان دست دیگر را روی ناحیۀ پایینی شکم و بالای استخوان شرمگاهی قرار می دهد. در بین دو دست، معمولاً رحم به عنوان یک جسم گلابی شکل صاف و محکم لمس می شود و موقعیت، اندازه، قوام و میزان دردناکی آن در صورت وجود درد می تواند مشخص شود. سپس پزشک سعی می کند با حرکت دادن بیشتر دست خود روی شکم بیمار در هر طرف و در حالی که به مقدار کم فشار بیشتری را وارد می کند تخمدان ها را لمس کند. به این دلیل فشار بیشتر لازم است که تخمدان ها کوچک هستند و نسبت به رحم به مراتب دشوارتر لمس می شوند. ممکن است که فرد این بخش از معاینه را کمی ناراحت کننده بیابد اما نباید دردناک باشد.
پزشک میزان بزرگی تخمدان ها و اینکه آیا دردی دارند یا نه را تعیین میکـند. پزشک از نظر وجود نواحی توده دار و یا دردناک ناحیه واژن را لمس می کند. سرانجام پزشک با وارد کردن انگشت نشانۀ خود به درون واژن و انگشت میانی به درون مقعد یک معاینه مقعدی - واژنی انجام می دهد. به این طریق دیوارۀ پشتی واژن از نظر توده ها یا ضخامت های غیر عادی معاینه می شود. علاوه بر آن پزشک می تواند راست روده را از نظر بواسیر، پاره شدگی، پولیپ و برآمدگی معاینه کند. نمونۀ کوچکی از مدفوع می تواند با یک انگشت درون دستکش گرفته شده و از نظر خون (لخته) بررسی شود. ممکن است به فرد یک ظرف آزمایش داده شود تا به منظور دیدن خون در مدفوع خودش در خانه این آزمایش را انجام دهد.

روش های تشخیصی تخصصی بیماری های زنان

گاهی اوقات روش های تشخیصی به مراتب گران قیمت تر مورد نیاز است.

کلپوسکوپی یا colposcopy


کلپوسکوپی

به منظور انجام کلپوسکوپی یک لنز دو چشمی بزرگ کننده مشابه به آنچه در میکروسکپ است می تواند برای بررسی کردن دهانه رحم از نظر وجود علایم سرطان به کار رود. اغلب این روش بعد از گرفتن نتیجه غیر طبیعی از آزمایش پاپ انجام می شود. از یک اسپکولوم برای باز کردن دیواره های واژن استفاده می شود به طوری که دهانه رحم بتواند دیده شود. عمل کلپوسکوپی بدون درد است و به بی حسی نیازی ندارد این عمل در حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه وقت می گیرد تا انجام شود.

نمونه برداری از بافت زنده (بیوپسی)


نمونه برداری از بافت زنده (بیوپسی)

نمونه برداری یا بیوپسی عبارت است از برداشتن یک نمونه کوچک از بافت زنده به منظور بررسی کردن آن در زیر میکروسکپ. این شیوه هنگامی انجام می شود که به یک حالت پیش سرطان (حالتی که احتمالاً و سرانجام منجر به سرطان می شود) و یا به یک سرطان مظنون هستیم. نمونه برداری از آلت تناسلی معمولاً در مطب دکتر و با استفاده از یک بی حسی موضعی انجام می شود. نمونه برداری از دهانه رحم و واژن معمولاً در حین انجام کلپوسکپی انجام می شود. عمل کلپوسکپی پزشک را قادر می سازد تا نمونه هایی را از نواحی که به نظر به مراتب غیر عادی تر می رسند بگیرد. معمولاً نمونه برداری از دهانه رحم یا واژن به بی حسی نیاز ندارد و معمولاً این روش مثل یک نیشگون یا یک گرفتگی عضله احساس می شود.
به منظور نمونه برداری از بافت پوششی داخلی رحم نمونه برداری از اندومتریوم یک لوله کوچک فلزی یا پلاستیکی از میان دهانه رحم به درون رحم وارد می شود. این لوله به عقب و جلو و به اطراف حرکت داده می شود تا بافت پوششی رحم را بکند و بمکد. معمولاً این شیوه به منظور تشخیص دادن علت خونریزی غیر طبیعی واژن انجام می شود. همچنین متخصصین نازایی از این شیوه برای تعیین کردن اینکه آیا تخمک گذاری به طور طبیعی اتفاق می افتد یا نه و یا رحم برای جایگزینی جنین آماده هست یا نه، استفاده می کنند. نمونه برداری از بافت داخلی رحم معمولاً در مطب پزشک انجام شده و به بی حسی نیاز ندارد. معمولاً مثل گرفتگی های قوی در هنگام قاعدگی احساس می شود.


کورتاژ دهانه رحم


کورتاژ دهانه رحم

کورتاژ دهانه رحم عبارت است از وارد کردن یک وسیله به نام کورت درون دهانه رحم به منظور برداشتن بافت آن این بافت توسط یک متخصص آسیب شناسی (پاتولوژیست) زیر میکروسکپ بررسی می شود. این شیوه هنگامی انجام می شود که به سرطان بافت داخلی رحم یا سرطان دهانه می رود و یا اینکه باید مورد بررسی قرار گیرد. معمولاً این روش در حین انجام دادن گلپوسکوپی انجام می شود و به بی حسی نیاز ندارد.

روش برش حلقوى الکتریکیLEEP


روش برش حلقوى الکتریکیLEEP

در روش برش حلقوی الکتریکی از یک حلقه سیمی نازک که از درون آن یک جریان الکتریکی عبور می کند برای برداشتن قطعه ای از بافت استفاده می شود. این روش ممکن است بعد از نتیجه غیر طبیعی که از آزمایش پاپ به دست می آید انجام شود تا وضعیت غیرعادی به صورتی دقیق تر ارزیابی شود و بافت غیر طبیعی برداشته شود روش LEEP به بی حسی ، اغلب از نوع موضعی نیاز دارد، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه وقت می گیرد و می تواند در مطب پزشک انجام شود. پس از این روش ممکن است فرد احساس ناراحتی خفیفی کرده و مقدار جزیی خونریزی داشته باشد.


بازکردن و کورتاژ


بازکردن و کورتاژ

به منظور انجام روش بازکردن و کورتاژ روش D&C دهانه رحم به وسیله میله های فلزی باز (گشاد) شده تا یک وسیله کوچک و تیز به نام کورت بتواند وارد آن شود و بافت پوششی رحم را بردارد. این روش ممکن است در صورتی که نتایج نمونه برداری از بافت زنده (یبوپسی) نتیجه ای در برنداشته یا برای درمان خانم هایی که سقط جنین ناقص داشته اند برای تشخیص دادن موارد غیر طبیعی به کار رود. اغلب اوقات روش D&C در بیمارستان انجام می شود و امکان دارد از بیهوشی عمومی استفاده شود. منتها برای بسیاری از خانم ها لازم نیست که شب را در بیمارستان بمانند.


معاینه رحم (هیستروسکپی) hysteroscopy


معاینه رحم (هیستروسکپی) hysteroscopy

برای دیدن داخل رحم، پزشکان می توانند یک لوله دوربین دار نازک هیستروسکپ را از میان واژن و دهانه رحم وارد رحم کنند. این لوله در حدود ۶ میلیمتر قطر داشته و کابل هایی دارد تا نور را انتقال دهند یک وسیله برای نمونه برداری یک برش دهندۀ حرارتی (الکتروکوتری) و یا یک وسیله برای جراحی از میان این لوله می گذرد. محل خونریزی و یا سایر حالت های غیر عادی معمولاً می تواند دیده شده و نمونه برداری شده و خونبندی گردد و برداشته شود این روش ممکن است در مطب پزشک و یا در بیمارستان و با همان مدت زمانی که برای روش D&C طول می کشد، انجام شود.

سونوگرافی


سونوگرافی

در روش سونوگرافی از امواج اولتراسوند استفاده می شود که دارای فرکانسی هستند به مراتب بیشتر از اصواتی که قابل شنیدن هستند. امواج اولتراسوند از طریق یک وسیله که در دست قرار گرفته و روی شکم یا درون واژن قرار می گیرد گسیل می شوند. این امواج توسط ساختارهای داخلی منعکس می شوند و الگوی این انعکاس می تواند روی یک مانیتور نمایش داده شود در خانم هایی که حامله هستند سونوگرافی می تواند به تعیین وضعیت و اندازه جنین کمک کرده و وجود تعداد بیش از یک جنین را نشان دهد. این روش در غالب موارد می تواند جنسیت جنین را تشخیص دهد. سونوگرافی همچنین می تواند برای آشکار کردن جنین و تشخیص دادن حالت های غیر طبیعی جنین و برای هدایت کردن و جایابی وسایلی که در هنگام کشیدن آب مایع جنین و یا بند ناف استفاده می شوند به کار رود. از این وسایل برای تشخیص دادن اختلالات ژنتیکی در جنین استفاده می شود. سونوگرافی می تواند آبستنی خارج از رحم تومورها، کیست ها و اختلالات دیگر مربوط به اندام های لگنی را تشخیص دهد. سونوگرافی بدون درد بوده و هیچ گونه خطرات شناخته شده ای ندارد.


سونوگرافی رحم


سونوگرافی رحم

برای انجام دادن سونوگرافی رحم از طریق لوله ای نازک (کاتاتر) که از طریق واژن وارد رحم می شود، مایعاتی را درون رحم قرار داد سپس سونوگرافی انجام می شود. این مایعات باعث پرشدن و بازشدن رحم می شود به طوری که حالت های غیر عادی درون رحم مثل پولیپ ها یا فیبروئیدها به راحتی تشخیص داده می شوند. این روش در مطب پزشک انجام شده و ممکن است به بی حسی موضعی نیاز داشته باشد. یک داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن، ممکن است ۲۰ دقیقه قبل از انجام این عمل مصرف شود تا به تسکین دادن گرفتگی عضلانی که احتمالاً اتفاق می افتد، کمک کند.


لاپاروسکپی


لاپاروسکپی

به منظور معاینه کردن مستقیم رحم، لوله های تخمک بر یا تخمدان ها. پزشکان از یک لوله دوربین دار به نام لاپاروسکپ استفاده می کنند. لاپاروسکپ به یک کابل نازک وصل می شود که این کابل در برگیرنده میله هایی پلاستیکی یا شیشه ای و انعطاف پذیر می باشد که نور را از خود ارسال می کنند. لاپاروسکوپ از طریق یک برش کوچک که درست زیر ناف داده می شود وارد محوطه شکمی می شود. یک سوند از طریق واژن وارد رحم می شود. این سوند پزشکان را قادر می کند تا اندام ها را برای بهتر دیده شدن دستکاری کنند. گاز دی اکسیدکربن از طریق دستگاه لاپاروسکپ پمپ می شود تا شکم را باد کند تا به این طریق اندام های شکم و لگن بتوانند به وضوح دیده شوند. لاپاروسکپی در بیمارستان انجام شده و نیاز به بی حسی و معمولاً یک بیهوشی عمومی دارد. اقامت شبانه در بیمارستان معمولاً لازم نیست لاپاروسکپی ممکن است موجب درد خفیف شکم شود اما فعالیت های طبیعی معمولاً میتواند ظرف ۱ تا ۲ روز از سرگرفته شوند. اغلب اوقات از لاپاروسکپی برای تعیین علت درد ناحیه لگن نازایی و دیگر اختلالات بیماری زنان استفاده می شود. وسایلی می توانند از طریق لاپاروسکپ به آن وصل شوند تا برخی از روش های جراحی مثل نمونه برداری از بافت زنده، روش های عقیمی و برداشتن حاملگی خارج از رحمی در یک لوله تخمکبر و یا برداشتن یک تخمدان انجام شود.


عکسبرداری از رحم و تخمدان


عکسبرداری از رحم و تخمدان

به منظور عکسبرداری از رحم و تخمدان بعد از آنکه یک ماده حاجب که می تواند در عکسبرداری دیده شود به درون دهانه رحم تزریق شد اشعه ایکس تابیده می شود تا حدود داخلی رحم و لوله های تخمک بر مشخص شود. از این روش اغلب به منظور کمک به تعیین کردن علت نازایی استفاده می شود. این روش در جایی که بشود اشعه ایکس را گرفت انجام می شود. مثل بیمارستان یا بخش عکسبرداری، در مطب پزشک عکسبرداری کردن از رحم و تخمدان معمولاً موجب دردهایی از قبیل گرفتگی شکم می شود.


ماموگرافی


ماموگرافی

به منظور عکسبرداری از سینه از اشعه ایکس استفاده می شود تا نواحی غیر عادی تشخیص داده شوند. تکنسین مربوطه، سینه های فرد را روی صفحه عکسبرداری قرار می دهد. یک محافظ پلاستیکی قابل تنظیم روی پستان به نحوی که محکم و فشرده روی پستان قرار بگیرد، پایین آورده می شود. بنابراین پستان طوری صاف می شود که حداکثر مقدار بافت آن می تواند عکسبرداری شده و مورد معاینه قرار گیرد. اشعه ایکس به هدف بخش پایینی از پستان عبور کرده و تصویری از آن را روی صفحه عکسبرداری تولید می کند. در این حالت دو اشعه ایکس از هر پستان گرفته می شود. سپس و صفحه ها ممکن است به طور عمودی روی هر دو طرف پستان قرار گرفته و اشعه های ایکس از طرفین صفحه را نشانه گیری کنند. این حالت تصویر جانبی پستان را ایجاد می کند. ماموگرافی یکی از بهترین راه ها برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. این روش به منظور تشخیص احتمال سرطان در مرحله اول و سال ها قبل از اینکه بتواند لمس شود طراحی شده. تمام خانم های ۵۰ ساله و بالاتر باید سالی یکبار ماموگرافی انجام دهند تا از نظر سرطان پستان بررسی شوند بسیاری از منابع موثق توصیه می کنند که خانم های ۴۰ تا ۴۹ ساله نیز هر ۱ تا ۲ سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.
مقدار تابش اشعه به کار رفته خیلی پایین است و خطری ندارد. این روش ممکن است تا حدودی درد ایجاد کند اما این درد فقط چند ثانیه طول می کشد. باید ماموگرافی برای زمانی در طول دوره عادت ماهیانه برنامه ریزی شود. یعنی هنگامی که سینه ها از حساسیت کمتری برخوردارند. در روز انجام این آزمایش خوشبو کننده ها نباید استفاده شوند چون روی آزمایش اثر می گذارند تمام این فرآیند در حدود ۱۵ دقیقه وقت می گیرد.
127
0
 
8
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi