مورد علاقه ها 0

انواع بیماری های مربوط به کبد و راه های درمان گیاهی آن

زردی در بزرگسالان

۱) یرقان 

یرقان (زردی) مشخصه های خاصی دارد که شامل تغییر رنگ پوست به زرد تند یا تیره می باشد. غشاهای مخاطی و مواد سیال مختلف موجود در بدن نیز به همین ماده رنگی صفراوی آلوده می شوند.
علت: ممکن است جسمی خارجی نظیر سنگ صفرا در مجرای صفراوی قرار گیرد، با این که انگل هایی از «اثنی عشر دوازدهه» (مربوط به روده باریک) به داخل مجرای صفراوی بروند. ورم ژله ای(ورم مخاط همراه با نرشح خلط) نیز ممکن است این مجرا را تا حدی تنگ کند که از عبور صفرا جلوگیری شود. در این حال صفرا وارد خون و باعث ایجاد زردی می گردد. شاید هم در مواردی غده هایی روی این مجاری فشار بیاورند. غده های کبد، معده، لوزالمعده، کلیه نیز می تواند با وارد کردن فشار باعث بسته شدن این مجرا شود. انبساطاتی که بر اثر بارداری، کیست های موجود در تخمدان و حتی تجمع مواد دفعی ایجاد می شوند را نیز در گروه احتمالی ایجاد کننده زردی قرار می دهند. البته این احتمال وجود دارد ولی رایج نیست. «یبوست» نیز می تواند باعث ایجاد مسمومیت و وضعیتی شود که به زردی منجر شود.
علایم: رنگ زرد پوست و خارش در سطح آن و زرد شدن سفیدی چشم، رنگ تیره شديدا نشان دهنده بسته شدن مجرای صفراوی است.
«ادرار» به شدت غلیظ می شود. در نوع مزمن، خارش بدن به صورت دردناکی در می آید. تعرق از علایم این بیماری است. ناراحتی های پوستی در صورت بسته شدن کانال صفراوی نیز نادر نخواهند بود، بواسیر نیز ایجاد می گردد و مدفوع کمرنگ می شود، «اسهال» نیز رخ می دهد.
مالیخولیا نیز یکی از خصیصه های مخصوص صفرا است که شخص دچار «افسردگی» شدید می شود و در عرض ۲۴ یا ۴۸ ساعت بعد این افسردگی (به علت عمل کرد صفرا در خون) از بین می رود. یرقان ارثی نیز می تواند باشد که ناشی از نقص آناتومیک با تغذیه بیمار است.

زردی در نوزادان


۲) يرقان در نوزادان

در اولین هفته پس از تولد رخ می دهد، زیاد نگران کننده نیست اما گاهی اوقات موارد مرگ آوری نیز مشاهده شده است. این بیماری به علت تنگی یا بسته شدن کانال صفراوی است و در صورت پرخوری تشدید نیز می شود. درمان آن کمی شیر خشت و ترنجبین می باشد.

درمان طبیعی زردی در نوزادان 

درمان سعی در حذف تنگی و انسداد مجرای صفراوی دارد. گاهی اوقات عمل جراحی ضروری است و گاهی اوقات هیچ کاری نباید صورت گیرد. در صورتی که انسداد بر اثر سنگ صفراوی باشد مصرف مواد غذایی دفع کننده (نظیر میوه ها و سبزیجات خام) در مدت قابل قبولی سنگ را در کیسه صفرا از هم می پاشند.
وقتی که تنگی و انسداد بر اثر ورم ژله ای مجرای صفراوی باشد تغذیه ای مناسب، این مشکل را رفع می کند و هر نوع تغذیه طبیعی که شامل مقدار ضروری از مواد غذایی دفع کننده از قبیل «میوه ها و سبزیجات تازه» و خام باشد تغذیه مناسب است.
در تمام موارد چه وخیم و غیر وخیم بیمار باید از مصرف «مواد قندی»، نشاسته ای و چربی ها خودداری کند و به استراحت کردن تاکید می شود.
در صورت ایجاد زردی در کودکان نباید در قطع شیر مادر تردید کنید و تنها باید به کودک آب داد تا زمانی که علایم بیماری از بین برود. پس از این مرحله نیز تغذیه باید سبک باشد.

نسخه درمان زردی

روغن بادام دو مثقال، مغز فلوس دوازده مثقال، ترنجبین چهارده مثقال، گل سرخ یک مثقال، گل بنفشه ۴ مثقال، آلو بخارا ۲۰۰ گرم یعنی ۴۰ مثقال (هر مثقال ۵ گرم است). با این نسخه تنگی و انسداد مجاری صفراوی رفع می شود. ریشه کاسنی، زردچوبه، زیتون، عناب، کاهو، برگ کاسنی، شاه تره، شنگ و ... نیز در باز کردن مجاری صفراوی مؤثرند. به طوری که اگر ۱۰ روز یک قاشق از گیاه خشک شاه تره را در یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و هر روز ۲ یا ۳ فنجان از این دم کرده را قبل از غذا یا یک فنجان موقع خواب بنوشید، مشکل رفع می شود.

زردی در نوزادان


ریشه شیرین بیان ۳۰ گرم، برگ آرتیشو ۲۰ گرم، گل همیشه بهار ۱۰ گرم، برگ انگور فرنگی ۱۰ گرم، گل اکلیل ۱۰ گرم، گل قنطوریون دقیق ۱۰ گرم، تمام اینها را با هم مخلوط کنید و یک قاشق سوپ خوری از آن را در یک لیوان آب دو دقیقه بجوشانید و ۱۰ دقیقه دم کنید و یک ربع مانده به غذا یک لیوان از آن را مصرف کنید.
بادام، مغز پسته، شلغم، کرفس، اسفناج، مارچوبه، «آب هویج» خام (ناشتا)، کاهو و ... برای امراض کبدی مفید هستند.

سنگ صفرا


۳) سنگ صفرا

در مرحله قبل از تولید سنگ، مجرای صفراوی و کیسه صفرا مبتلا به ورم می شود و در ادامه بر اثر عادتی که بیمار در پرخوری دارد مواد معدنی بیش از حدی جذب و مصرف مواد غذایی قابل دفع بسیار کم می شود و در نتیجه پیشرفت بیماری نیز تسریع می یابد. هم چنین عوامل دیگر مانند: مصرف بیش از حد مواد نشاسته ای، قندها، «چربی ها و الكل» که کبد را تنبل می سازد، می باشد.
در افرادی که مواد غذایی اسیدی مصرف می کنند و مواد غذایی قلیایی را نادیده می گیرند زمینه تشکیل سنگ کیسه صفرا به وجود می آید که این مواد باعث انسداد مجرای صفرا می شوند، و فعالیت های پاک کنندگی کیسه صفرا مختل می شود. نقص جریان یافتن صفرا باعث ماندن صفرا در کیسه می شود و قسمت غلیظ تر آن در کیسه صفرا رسوب و تشکیل سنگ صفرا را می دهد. با تزریق میکروارگانیسم هایی در کیسه صفرای بعضی از حیوانات توانسته اند سنگ ایجاد کنند.
ممکن است در کیسه صفرا ۱ یا حتی ۶۰ تا ۶۵ سنگ باشد. واضح است که مواد غذایی غنی از مواد معدنی غیر آلی در تشکیل این سنگ ها مؤثر هستند.

علایم سنگ صفرا

به علت عدم هضم غذا، رنگ پوست زرد کم رنگ می شود، احساس پر بودن سنگینی یا فشردگی معده، قولنج های «کبدی» و گاهی اوقات درد بسیار شدیدی بروز می کند.


سنگ صفرا


درمان طبیعی و گیاهی سنگ صفرا

بیمار باید معاینه شود، رژیم غذایی او تصحیح شود و تمام مجموعه بدن او تحت کنترل قرار گیرد، یبوست باید رفع شود و بیمار روزه بگیرد تا زمانی که درد و کسالت ها از بین بروند. بعد از آن به مدت یک هفته صبح، ظهر و شب به بیمار به جای غذا، میوه می دهند بین وعده ها هیچ چیز دیگری نباید مصرف شود. هفته دوم یک میوه صبح و ظهر، مخلوطی از سبزیجات سبز همراه با دو سبزی غیر نشاسته ای (مثل اسفناج یا پیاز آب پز می دهند.
شام نیز یک یا دو لیوان شیر است. در طول ماه اول همین رژیم دنبال می شود. در ماه دوم بیمار یک عدد میوه صبح، ظهر نان برشته و میوه یا برنج بانمک و یک عدد میوه تازه خام بخورد. اگر بیمار تمایل دارد با غذا نوشیدنی صرف کند. این نوشیدنی باید جوشانده بسیار سبکی از میوه ها با غذای نشاسته ای باشد بیمار هرگز نباید شیر را در کنار گوشت صرف کند.
گوشت را شب ها و یا هر دو روز با دو نوع سبزی پخته غير نشاسته ای و مخلوطی از مواد غذایی خام به بیمار می دهند. روزهای دیگر می توان سیب زمینی، بلوط، نان سبوس داری که با خمیر مایه تهیه شده و یا یک ماده غذایی کاملا نشاسته ای را جایگزین گوشت نمود. حمام گرم هر روز صبح ۳ تا ۵ دقیقه و سپس مالش با یک حوله خشک و تمرینات فیزیکی به طور منظم اجرا شود (دوچرخه سواری یا «پیاده روی»). باید از عادات نامناسب از قبیل مکیدن آب نبات با خوردن شیرینی، سیگار کشیدن و ... پرهیز شود.
انگور سنگ کیسه صفرا را دفع می کند. خرمای رسیده بهترین دفع کننده سنگ صفراست.


سیروز کبدی


۴) سیروز کبدی

این بیماری نقطه آخر یک زندگی مملو از پرخوری، افراط در نوشیدن الکل و «مسائل جنسی» است. زیرا باعث تحریک حالت عصبی می شود و عمل گوارش و تغذیه را مختل می سازد. عوامل ایجاد آن می تواند مواد سمی (نوشابه های الکلی) و عامل عفونی یا پرخونی شخص باشد.
سیروز عروقی نیز وجود دارد که بر اثر تحریکات، پرخوری و رشد بافت های جدید به علت رسیدن مواد غذایی بیش از حد ایجاد می گردد.

علایم سیروز کبدی

تحریک معده و تورم کبد، حالت عصبی شدید، اشکال سیستم گردشی. در موارد پیشرفته شخص دچار ناراحتی هیدروپیک و هیدروپیزی عمومی می شود و بسیاری از اوقات شکم نیز آب می آورد.

درمان طبیعی و گیاهی سیروز کبدی

۱) آب بدن باید کشیده شود، پیاز ادرار آور قوی است. در بیماری هایی که مخصوصا احتیاج به ادرار زیاد است مصرف آن مفید است.

۲) زرد آلو که سرشار از «ویتامین های C ،B ، A و D» و قند می باشد و ویتامین A اشتها آور و برای اعصاب مفید است. افراد دچار سیروز «کبدی» نباید در خوردن زرد آلو افراط کنند و به حد اعتدال باید آن را مصرف کنند. 

۳) باید بادام تلخ را کوبید و به شکل پماد در آورد و به جایی که درد می کند گذاشت.
۴) دم کرده دم گیلاس به مقدار ۳۰ گرم در یک لیتر آب مفید است.
۵) دم کرده پوست لیمو و یا لیمو به صورت خام نیز مفید است.هپاتیت


۵) هپاتیت ویروسی

این ناراحتی ممکن است در بیماری که مدتی قبل از خون شخص دیگری استفاده کرده و یا یک رشته تزریق صورت گرفته اتفاق بیفتد. این نوع نسبت به سایر انواع آن وخیم تر است. در این نوع، ویروس مستقیم به خون وارد می شود. استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی متأسفانه امروزه عامل مهم ابتلا محسوب می شود. در این جمعیت پر خطر که در زندان ها با دیگر مراکز نگهداری می شوند.

هپاتیت B

ابتلا به هپاتیت B یک عارضه به نسبت زودرس است. انواع دیگر هپاتیت ویروسی ( D , C و ...) هم در این افراد (معتادان تزریقی) از افراد عادی بیشتر است. با این که هپاتیت A یک عفونت منتقل شونده از راه خون نیست ولی در معتادان شیوع دارد. مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به هپاتیت A در مصرف کنندگان مواد تزریقی تا ۵۰ برابر بیشتر از دیگران است. تماس نزدیک این افراد با هم، استفاده از سوزن های مشترک و بهداشت ضعیف از دیگر علل این آمار وحشتناک است. البته بیشتر عفونت های هپاتیت در معتادان تزریقی به سمت مشکلات مزمن کبد پیشروی ندارد، اما حداقل ۴۰ درصد از افرادی که به برنامه های ترک اعتیاد وارد می شوند، در بررسی ها، اختلال کار کبد را نشان می دهند.

هپاتیت A

هپاتیت A نوع دیگر هپاتیت است که انتقال مدفوع از طریق دهان، استفاده از مواد سمی به ویژه داروها از طریق دهان، مجرای تنفسی، پوست و ... که معمولا تأثیرات آنها در کوتاه مدت با دراز مدت نادیده گرفته می شود از موارد سرایت این بیماری است.
تحقیقات ثابت کرده است که در بزاق ۴۰ درصد افراد آلوده، DNA ویروس مشاهده شده است. پس عقل سلیم حکم می کند که از بزاق این بیماران نیز پرهیز شود. در همه جا رعایت بهداشت فردی ضروری است. راه ابتلای سوم تماس جنسی است. پس باید از رفقای پرخطر جنسی پرهیز کرد.

پیشگیری از هپاتیت

تغذیه را به صورت صحیحی تنظیم و مواد غذایی سالم به دست آمده از کشاورزی بیولوژیک را مصرف کنید. به شکلی عمل کنید که دفاع طبیعی بدن بر اثر استفاده از عوامل طبیعی سلامتی (تمرینات فیزیکی، استفاده از نور آفتاب و ...) در بهترین شرایط خود قرار گیرد. سعی کنید در صورت امکان از انتقال خون و مصرف داروهای سمی خودداری کنید.


هپاتیت

هم چنین بهداشت فردی را رعایت کنید. متأسفانه دیده می شود که از مسواک مشترک استفاده می کنند، خونریزی های بسیار ظریف دندانی روی مسواک شخص مبتلا می تواند عامل انتقال هر گونه مشکلی به شخص دوم شود.
بهترین راه پیشگیری از همه انواع هپاتیت، رعایت بهداشت فردی، پرهیز از نوشیدن آب آلوده، شستن دقیق و مرتب دست ها و پرهیز از رفتارهای پر خطر جنسی است. پیش گیری از طریق واکسن نیز امکان پذیر است. به بیماران نیازمند خون مانند هموفیلی ها و ... نیز باید واکسن هپاتیت تزریق شود.

علائم بیماری هپاتیت

علایم آن در اوایل تنفس مشكل، خستگی شدید، طعم تلخ دهان، گلوی خشک و دردناک در هنگام بیدار شدن، در روزهای بعد بدن درجه حرارتش افزایش می یابد، شخص شروع به استفراغ می کند، سفیدی چشم مانند پوست به زردی می گراید و ادرار بسیار غلیظ می شود و تقریبا به رنگ سیاه در می آید. معمولا پس از دو یا سه هفته بیماری رو به کاهش می گذارد. درجه حرارت بدن کاهش می یابد فاصله های بین حالت تهوع بیشتر و گرسنگی باز می گردد ولی شخص خیلی ضعیف شده و تنها پس از چندین هفته قادر می شود توانایی اولیه خود را باز یابد.

درمان طبیعی هپاتیت

هنگامی که هپاتیت ویروسی ایجاد می شود بیمار باید به حالت استراحت کامل در رختخواب قرار می گیرد و این استراحت به مدت یک تا دو هفته و تا زمانی که پوست زرد رنگ، زبان باردار، «دهان بد بو» و ادرار دچار اختلال است، ادامه پیدا کند. به محض باز گشت گرسنگی شخص باید با مواد غذایی بسیار ضعیف از نظر چربی، تغذیه را آغاز کند. پس از چند روز نیز کمی عسل به بیمار می توان داد. تنها نوشیدنی قابل مصرف آب است که فقط باید در صورت احساس تشنگی نوشیده شود. از کمپرس های آب گرم نیز می توان دوبار در روز در منطقه کبد استفاده نمود.

هپاتیت


در صورت آغاز تغذیه به صورت زودرس یا مسموم کردن بیمار با داروهایی که به صورت ناقص از عواقب آن آگاه هستیم، ناراحتی طولانی تر می شود. در صورت به کار بردن روش های طبیعی مطرح شده، این بیماری به سرعت عقب نشینی می کنند.

 
مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.


2512
1
 
5
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi