مورد علاقه ها 0

بازگشت پزشکی سنتی در دنیای امروز: هیپنوتیزم طب گیاهی طب سوزنی و تغذیه

پزشکی نوین

از دوران باستان در همه ادیان و مکاتب باطنی هیچ تمایزی بین بدن، ذهن و روح وجود نداشت و عقیده بر این بود که همه ابعاد وجودی انسان با یکدیگر رابطه ای بسیار نزدیک و تنگاتنگ دارند و به طور دائم به گونه ای بر هم اثر می گذارند و تغییر در یکی سبب بروز تغییراتی در دیگری می شود. نوابغی هم چون سقراط و افلاطون نیز، چنین نگرشی داشتند و معتقد بودند که حالات روحی و درونی انسان در حالات ظاهری او منعکس می شود. آنها بر این حقیقت تأکید داشتند که در حیات درونی، نقطه ای است که در آن، ناخوشی یا سلامتی سرچشمه دارد و حالات درونی اشخاص اثر تعیین کننده ای بر وضعیت جسمانی آنها می گذارد. از این رو عموم مردم برای شفای خود به درمان های طبیعی، دعا و هم چنین مراسم و آیین های ویژه ای متوسل می شد، اما با پیشرفت تمدن، انسان از نیروهای طبیعی و غریزی درون خود در طبیعت فاصله گرفت و به ابزار عینی و مواد شیمیایی روی آورد. پس زمانی فرا رسید که روش های درمانی سنتی کنار گذاشته شدند و به طور کلی دیدگاه جوامع نسبت به سلامتی و طبابت تغییر کرد. اختراع میکروسکوپ به کشف پنی سیلین منجر شد. پرتو درمانی و روش های جدید طراحی و ... باعث تقویت این باور گردید، اما هم زمان بروز بیماری هایی نظیر انواع سرطان ها، ایدز و افزایش اضطراب، افسردگی و بیماری های روان تنی، بشر را به تجدید نظر در شیوه های طبی خود واداشت.
به خاطر کم رنگ شدن این دیدگاه در طبابت، مشکلات و معضلاتی پیش آمد و واکنش بسیاری از پزشکان، خود را به صورت گرایش به پیشگیری از بیماری ها، معالجات سنتی و حتی شفای الهی جلوه گر ساخت. کشف مجدد پیشرو ترین عامل در درمان بیماری ها یعنی نقش معنویت در سلامته، باعث شد تا توجه علم پزشکی به سمت طب جایگزین که قدمت آن بسیار فراتر از طب معمول است، جلب شود. طب آلترناتیو با طب مکمل شامل شاخه های بسیاری می باشد که شیوه ها و تأثیر گذاری آنها با پزشکی رایج عمدتا متفاوت است.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی (who) طب مکمل مجموعه ای از دیدگاه ها، راه کارها و روش های عملی است که با استفاده از داروهای طبیعی، درمان های روحی، تکنیک ها و تمرینات عملی، به صورت منفرد با تلفیقی در جهت تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها گام برمی دارد. یکی از نگرش های طب جایگزین این است که جسم انسان دارای انرژی ها و ارتعاشاتی با فرکانس خاصی می باشد. هنگامی که ارتعاشات ناهماهنگ احاطه مان کنند در این صورت نقایص ارتعاشی در بدن به وجود می آیند و سبب بیماری ها می شوند. ارتعاشات شفابخش از طریق انرژی هایی که با امواج جسم ها هماهنگی دارند عمل می کنند. این امواج ممکن است از طریق اصوات، رنگ ها و نورها، گل ها و گیاهان و ... به ما برسند. این ها همگی از تجلیات بیرونی انرژی می باشند و شامل مخازن انرژی حیاتی هستند که می توانند جهت مقاصد شفابخشی به کار روند. در این شیوه ها از یک یا چند روش درمانی به منظور معالجه بیماری ها استفاده می شود و پزشک یا درمانگر به جای تمرکز بر اختلال خاصی در بدن به درمان کلی و همه جانبه بیمار و بررسی او از نقطه نظرها و جنبه های عاطفی و روانی، اجتماعی، محیطی و تغذیه ای و غیره می پردازد.
طب جایگزین در واقع تنها به معالجه جسم و از بین بردن علایم ظاهری بیماری نمی پردازد، بلکه تمام ابعاد انسان اعم از جسم، ذهن و روح را در نظر می گیرد. بسیاری سیستم های درمانی جایگزین بر همین اساس پایه گذاری شده اند. بر این اساس، طب جای گزین که از اصول و تکنیک های آن در حکایت کهن چینی، طب سنتی و حتی طب سینایی و طب اسلامی استفاده می شود، شامل مجموعه ای از درمان ها نظير: طب سوزنی، طب فشاری، ماساژ درمانی، کایروپراکتیک و طب عملی (نظير یوگا) و درمان های روحی از قبیل موسیقی درمانی، رنگ درمانی، عطر درمانی، آب درمانی، گیاه درمانی انرژی درمانی، شفابخشی، دعا درمانی، هیپنوتیزم درمانی و طبیعت درمانی و ... است.
طب آلترناتیو و معالجات طبیعی در شرایطی که علم پزشکی معمول قادر به در میان نیست می تواند درمانی جایگزین باشد. حتی در زمانی که درمان های دارویی با جراحی لازم است، این نوع معالجه به عنوان درمان کمکی به کار گرفته می شود. شیوه های جایگزین می تواند نیاز به دارو را کاهش و سرعت بهبود بیماری را افزایش دهد.
به طور نمونه دکتر «راندولف بیرد، متخصص قلب و عروق بیمارستان سانفرانسیسکو در یک تحقیق نشان داده است که از ۳۹۳ بیمار بستری در بخش مراقبتهای ویژه، آنهایی که همراه با درمان های دارویی رایج از شیوه دعا درمانی استفاده کردند ۵ برابر کمتر از گروه شاهد به آنتی بیوتیک نیاز پیدا کرده، 3 برابر کمتر دچار نوسانات فشار خون و افت نبض شده و حملات و ایست قلبی در آنان بسیار کمتر اتفاق افتاده است.
امروزه دنیای غرب متوجه عوارض جانبی بی شمار داروهای شیمیایی شده است و به همین دلیل تحقیقات وسیعی در زمینه طب سنتی را شروع کرده است. با توجه به این که طب سنتی هیچ گونه عوارض جانبی ندارد یکی از بهترین روش های درمان است.


طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی


طب سوزنی شاخه ای از طب سنتی چینی می باشد که قدمت آن به ۲۵۰۰ سال پیش باز می گردد در مورد صحت و سقم این روش درمانی، بین پزشکان اختلاف نظر وجود دارد تا این که سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۱۳۷۵ استفاده از طب سوزنی را در تشخیص و درمان بیماری ها رسما تایید کرد. این طب روشی است که در آن با فرو کردن سوزنهای بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن باعث تسکین درد و یا درمان درد بیمار می شود. بر اساس تئوری طب سوزنی، این نقاط بر روی مریدین هایی (MERIDIAWS) قرار دارند که یک نوع انرژی حیاتی به نام «چی (QI) در آنها جریان دارد. با استفاده از طب سوزنی جریان چی: (QI) خون در بدن تنظیم می شود، هر جایی از بدن که کمبودی داشته باشد تقویت می کند و هر جایی که مواد زیادی وجود داشته باشد، آن مواد را کاهش می دهد.

بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی از طب سوزنی می توان در موارد زیر استفاده نمود: سینوزیت آلرژیک، کنترل دردهای حاد و مزمن، اضطراب، آرتروز، تهوع و استفراغ، اسپاسم مریا سرگیجه، سردردهای میگرنی، افزایش قد، اعتیاد، تیک، مشکلات بعد از سکته مغزی، بی اختیاری ادرار و...

تأثیر طب سوزنی در افزایش قد

اگر طب سوزنی را یک پزشک متخصص این طب اعمال کند در همه زمینه ها مفید است و هیچ گونه عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت. در هر بیماری و یا هر موردی یک نسخه برای کلیه بیماران نوشته نمی شود. به این سؤال با در نظر گرفتن شرایط سنی، بدنی و خیلی موارد دیگر پاسخ می گوید، ولی به طور کلی طب سوزنی برای بلند کردن قد جواب خوبی دارد.
معالجه میگرن به عنوان یکی از دردهای شایع با طب سوزنی
انواع سردرد از جمله میگرن در کمتر از ۱۲ جلسه درمان می شود. انواع سردرد مخصوصا میگرن در کمترین مدت با طب سوزنی و به دست متخصص این رشته مداوا می شود. البته شرط اول با مریض، این است که تعداد جلساتی که توصیه می شود مراجعه کنند. در غیر این صورت مثل خوردن دور ناقص آنتی بیوتیک است. در صورت مراجعه صحیح و مداوا به دست متخصص این رشته، طب سوزنی بهترین روش معالجه قطعی میگرن است. به طور مثال در بیشتر افراد حتی با سابقه بیش از ۳۵ سال میگرن در جلسات اولیه حملات میگرنی و درد، قطع گردیده است.

 

مشاوره رایگان طب سنتی

مشاوره رایگان

جهت مشاوره رایگان شماره تلفن همراه خود را ثبت نمایید.



درمان اعتیاد با روش طب سوزنی

اعتیاد به سیگار و مرفین (تریاک) با روش خاص در کمتر از ۱۸ جلسه درمان می شود، البته در مورد ترک اعتیاد مستقیما به خواسته فرد معتاد بستگی دارد. یعنی حتما خود فرد باید آمادگی این کار را داشته باشد و به خواست خودش برای درمان مراجعه کند. مثلا در آمریکا در خیلی از ایالت ها از جمله فلوریدا به معتادانی که دستگیر می شوند مدت زندان را در صورتی که فرد معتاد كتبا موافقت خود را برای ترک اعتیاد با طب سوزنی اعلام کند و به درمانگاه زندان مراجعه نماید، تخفیف می دهند. این نشانه اثر مثبت طب سوزنی برای ترک اعتیاد است.

کاربرد هیپنوتیزم 

هیپنوتیزم


گویی آدمی از بدو تولد با درد همراه بوده است از همان ابتدای خلقت سعی نموده که راهی برای رهایی از درد و مبارزه با آن پیدا کند. به راست تا قبل از این که برای اولین بار داروهای ضد درد کشف شود، انسان برای رهایی از این مقوله جه در هنگام اعمال جراحی و دیگر موارد پزشکی و دندان پزشکی به چه وسیله ای متوسل می شد؟ طبق شواهد به دست آمده از دوران غارنشینی و مدارک به دست آمده دیگر از مصریان قدیم یونانیان، ایرانیان باستان، هندوها، آشوریان و ... آنان از نیروی انرژی درونی خود در جهت کاهش درد و با قطع آن استفاده می کردند تا این که پزشک اطریشی، به نام مسمر بر این نیرو عنوان مغناطیس حیوانی گذاشت و بعد از چندی دکتر «جیمز برید» چشم پزشک، جهت بیان این نیرو از کلمه یونانی «هیپنوز» به معنی خواب یا خواب واره، استفاده نمود و کلمه «هیپنوتیزم» از آن به بعد رایج شد و به فرهنگ لغات راه پیدا کرد.
طبق تحقیقات به عمل آمده، افرادی که دارای علم هیپنوتیزم هستند، می توانند بر روی فکری افراد اعمال نفوذ کند و درد را از ایشان گرفته و یا کاهش دهند.

به راستی درد یعنی چه؟

«بونيكا» (Bonica) درد را یادگاری از بیماری بیان می کند که بعد از تمام شدن مدت زمانی که برای التیام و ترمیم لازم است، همچنان باقی می ماند. براساس تعریف انجمن بین المللی درد international Association for the study of pain
درد را یک تجربه حسی و عاطفی نامطلوب می نامند که بر اثر آسیب بافتی فعال می شود. باورهای قدیمی درد را دلالت بر وجود گناه می دانند. در کتاب «آفرینش» چون حوا به گناه عدم اطاعت از دستور خداوند محکوم می شد به همین دلیل فرزندان خود را با درد به دنیا می آورد. ریشه کلمه انگلیسی (pain) که نشأت گرفته از کلمه یونانی (paine) به مفهوم مجازات است، حتی امروزه نیز بعضی درد را دلیل بر رفتار نادرست خود می دانند.
منشا درد می تواند فیزیکی و یا روحی - روانی باشد. فیزیکی مانند برخورد دست یا پا با جسمی سخت و یا دردی که در اثر ضربه های روحی پدیدار می شود. به نظر می رسد مکانیسم دریافت درد بسیار گسترده و پیچیده تر از انتقال امواج الکترونیکی به قشر مخ، باز و بسته شدن دروازه های عصبی در شاخ خلفی نخاع و با فعالیت های القایی و مهاری مواد شیمیایی عصبی به انتقال دهنده های پیام عصبی باشد.
می دانیم که گیرنده های درد در لایه های سطحی پوست، پریوست، سطوح مفصلی، عضلانی و در انتهای آزاد عصب قرار دارند و با عوامل فیزیکی - شیمیایی و حرارتی فعال می شوند و این رشته های انتقال دهنده شامل رشته های C . polyn11del - A. d هستند تمامی بافت های بدن با رشته های (C . polynode / - A . B - A . d) عصب گیری می کنند و ضمنا همه بافت ها دارای یک سری رشته های آوران هستند که در بافت طبیعی پاسخ نمی دهند و در هنگام التهاب فعال می شوند که به آنها رسپتورهای خاموش (Silent Receptors) می گویند و رشته های A , B در هنگام التهاب به یک سری مواد شیمیایی حساس و فعال می شوند.

مراحل درک درد:

درک درد دارای دچار مرحله است.
1- هدایت (Trasduction)
این عمل در انتهای اعصاب آوران روی می دهد که انواع مختلف انرژی مکانیکی حرارتی و شیمیایی به فعالیت های الکتریکی تبدیل می شوند.
۲) انتقال (Transmiss0n)
در این مرحله فعالیت الکتریکی ایجاد شده با محرک از طریق سیستم عصبی انتقال می یابد.
۳) در ک (Perception) همان طوری که از اسم آن پیدا است در این مرحله است که فرد به خاطر فعالیت های عصبی نوعی احساس ناخوشایند را تجربه می کند.
۴) تعديل (Modulation) در این مرحله فعالیت های عصبی در مسیر انتقال تغییر می یابد و سبب افزایش و یا کاهش درد می شود.
مکانیزم هیپنوتیزم در کاهش درد
هیپنوتیزم در واقع یک نوع خواب مصنوعی است که تا حدی با خواب طبیعی هم خوانی دارد.
این دو تنها در حس شنوایی با هم تفاوت دارند، چرا که فرد در خواب طبیعی صداهای اطراف خود را حس نمی کند، ولی در خواب مصنوعی تمام صداهای اطراف خود را می شود با این تفاوت که این موضوع باعث اختلال در خواب وی نمی شود.

هیپنوتیزم


عملکرد هیپنوتیزم در درجه اول براساس تلقین مستقیم و غیر مستقیم و در درجه دوم براساس انتقال پالس های انرژی می باشد. تاکنون دلیل خاصی که باعث کاهش و با قطع درد در هیپنوتیزم می شود، پیدا نشده است. جز این که هیپنوتیزم می تواند با تلقین های مناسب و به موقع و ایجاد پالس های انرژی باعث شود تا انتقال پیام های عصبی صورت نگیرد و عمل انتقال مختل شود و شخص هیپنوتیزم شده احساس درد نداشته باشد. با توجه به این مطلب که مشخص شده است در هنگام آسیب پروستاگلاندین ها، برادی كینین - سروتونین - هیستامین آزاد و باعث فعالیت و یا حساسیت رسپتورهای درد می شوند و این رهاسازی به دستور مغز صورت می گیرد. بنابراین وقتی بتوان بر فعالیت مغز در هنگام درد و با شروع آن غلبه نمود، ( تلقينات مؤثر) از آزادسازی موارد ذکر شده جلوگیری می شود و باعث می شود که فعالیت احساس درد مختل شود و عمل انتقال درک و تعدیل صورت نگیرد و شخص احساس درد نداشته باشد.

کاربرد هیپنوتیزم

کاربرد هیپنوتیزم بسیار زیاد است که به تعدادی از آنها اشاره می شود
۱) کاربرد در بیمارهای روحی و روانی (متهای افسردگی)
۲) کاربرد در اعمال جراحی
۳) کاربرد در بیماری های زنان و زایمان که طیف وسیعی را در بر می گیرد.
۴) کاربرد در دندان پزشکی به خصوص در افرادی که نسبت به یونیت دندان پزشکی حساس هستند.
۵) کاربرد در نیروی انتظامی
کاربرد هیپنوتیزم خود بخش های زیادی را دارد که می توان درباره آن مطالب زیادی نوشت در خاتمه باید گفت بسیاری از افراد می توانند هیپنوتیزم شوند ولی خیلی از افراد نمی توانند هیپنوتیزم کنند.


غذا درمانی به روش نوین تغذیه

غذا درمانی


امروزه روند پیشرفت های روز افزون تکنولوژی و صنعت در جوامع بشری باعث تغیرانی در زندگی طبیعی انسان ها شده است. باید گفت در کنار آسایش فراهم شده با این نوآوری ها، لطمه های بعضا شدیدی به دیگر ابعاد زندگی انسانها وارد شده است. یکی از قابل توجه ترین این معضلات تغییرات در نوع تغذیه ی مردم به خصوص شهر نشینان است که عوارض خطرناکی چون افسردگی، چاقی، دیابت و ... ناشی از آن هست.
دکتر کاتلین دزمیسونس در کتاب روش نوین تغذیه، رویکردی تازه را در مباحث مربوط به تغذیه ارائه نموده است. او به تأثیر برخی مواد غذایی خاص بر مغز انسان و به تبع آن به کل جسم او پرداخته و با شرح این تأثیرات و راه های کنترل آن باب جدیدی در مبحث ریسکی سلامتی و تندرستی گشوده است. او که متخصص ترک اعتیادهای تغذیه ای است، نتایج تحقیقات خود را در زمینه ی مصرف مواد قندی و تأثیر آن در رفتار اعتیاد مانند را در کتاب خود با عنوان روش نوین تغذیه در اختیار دیگران قرار داده است. او مصرف داروهای گوناگون را جهت کنترل عوارض ناشی از تغذیه ناصحیح به شدت رد می کند و از طریق ارائه راه حل های کاربردی و عملی، تغذیه مناسب را جایگزین داروها معرفی می کند و رابطه ی بین نوع تغذیه و بیوشیمی بدن و تأثیر آن در اختلالات عاطفی، اخلاقی و رفتارهای عصبی را به زبانی ساده تشریح می کند. در این کتاب او سعی کرده است با دلایل علمی معتبر، انسانها را به سمت زندگی طبیعی خود باز گرداند. تا از طريق مصرف غذاهای مناسب از بروز خطرات برای سلامتی آنان جلوگیری شود و شعار او این است که نگذارید دارو غذایتان باشد، اجازه دهید غذا دارویتان باشد.


هرم غذایی چیست؟

هرم غذایی

هر کشوری راهنمایی غذایی مخصوص به خود را دارد. در برخی از کشورها این راهنما به شکل هرم است. هرم غذایی، گروه های غذایی و موادی را که در هر گروه جای می گیرد معرفی می کند. قرار گرفتن مواد غذایی در بالای هرم به این معنی است که افراد بزرگسال باید از این دسته مواد غذایی کمتر مصرف کنند (قندها و چربی ها).
هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می شویم به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر شود. در برخی از کشورها به جای هرم غذایی از اشکال دیگری استفاده می کنند. به طور مثال در تایلند هرم غذایی به شکل واژگون مورد استفاده قرار می گیرد که شبیه پرچم آن کشور است
نکته: قندها و چربی ها منابع تأمین انرژی به شمار می روند و استفاده از آنها در برنامه غذایی کودکان که برای رشد به انرژی بیشتری نیاز دارند. اهمیت ویژه ای دارد.

گروه نان و غلات

این گروه شامل موادی مانند انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو است.
مواد مغذی مهم: بعضی از ویتامین های گروه ب، آهن و مقداری .pr
واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با یک برش ۳۰ گرمی از انواع نان (به اندازه یک کف دست، در مورد نان لواش چهار کف دست معادل ۳۰ گرم است) نصف تا ۳ چهارم لیوان ماکارونی یا برنج پخته.
مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه حداقل ۶ واحد با بیشتر توصیه می شود. این گروه برای تأمین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.
نکات مهم در استفاده از گروه نان و غلات
۱) بهتر است برنج را به صورت کته مصرف کنید.
۲) بیشتر از نان های حاوی سبوس (مثل نان جو و سنگک استفاده کنید).
۳) برای کامل کردن پروتئین گروه نان و غلات بهتر است آنها را به صورت مخلوط با حبوبات مصرف کنید (مثلا عدس پلو، باقلا پلو، عدسی با نان و غیره).

گروه میوه ها و سبزی ها

این گروه شامل مواد زیر است
الف) سبزیها و میوه های غنی از ویتامین C (مثل سبزی های برگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مركبات).
ب) سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین ۸، شامل سبزی ها و میوه هایی به رنگ زرد، نارنجی، قرمز، سبز تیره و سبزی های برگی (مثل اسفناج، هویج ، گوجه فرنگی، طالبی، زردآلو و شلیل).
ج) سایر سبزیها یا میوه ها (مثل سیب، موز، هلو، گلابی، انواع توت ها، گیلاس، انگور، هندوانه، کرفس، بادمجان، کدو سبز، قارچ، پیاز، سیب زمینی و کاهو.
مواد مغذی مهم: انواع ویتامین ها، انواع املاح و فیبر.
واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است، یک عدد میوه متوسط (سیب یا پرتقال با هلو) یا یک چهارم طالبی متوسط یا نصف لیوان حبه انگور و یا ۳ عدد زرد آلو یا نصف لیوان آب میوه و یا یک لیوان سبزی برگی مثل کاهو و سبزی خوردن یا نصف لیوان سبزی پخته با سبزی خام خرد شده یا یک عدد سیب زمینی متوسط.
مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال سالم روزانه ۴ واحد یا بیشتر توصیه می شود این گروه برای حفظ مقاومت بدن در برابر عفونت ها، ترمیم زخم ها، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است.

هرم غذایی


نکات مهم در استفاده از گروه میوه ها و سبزیها
۱) روزانه یک واحد یا بیشتر از میوه ها و سبزی های غنی از ویتامین C و حداقل یک روز در میان یک واحد از میوه ها یا سبزی های غنی از ویتامین A مصرف کنید.
۲) قبل از مصرف سبزی ها و میوه های آنها را به دقت بشویید و ضد عفونی کنید.
۳) برای شستن سبزی ها پس از پاک کردن و شست و شوی اولیه، ابتدا آن را در ۵ لیتر آب بریزید و نصف قاشق چایخوری (۵ قطر) مایع ظرفشویی یا سرکه به آن اضافه کنید به هم بزنید. پس ۵ دقیقه، سبزی را از کف آب جدا کنید و آن را با آب سالم بشویید. این کار برای جدا شدن تخم انگل از سبزی ها ضرورت دارد. برای ضدعفونی نمودن، نصف قاشق چایخوری پودر پرکلرین را در ۵ لیتر آب بریزید سبزی را ۵ دقیقه در آن قرار دهید. مجددا با آب سالم بشویید و مصرف نمایید.
۴) میوه هایی را که پوست آنها خوردنی است با پوست بخورید. البته لازم است پوست این میوه ها کاملا شسته شود.
۵) برای پختن سبزی ها از آب کم استفاده کنید، آب حاصل از پختن سبزی ها را در غذا استفاده کنید.
۶) هنگام پختن سبزی در ظرف را ببندید.
۷) سبزی ها را تازه مصرف کنید و پس از خرد کردن بلافاصله آن را بپزید.
8) وقتی پوست میوه را جدا کردید از قرار دادن آن در مجاورت هوا خودداری کنید زیرا ویتامین های آن مخصوصا ویتامین C از بین می رود.
۹) بهتر است سبزی ها را به صورت خام مصرف کنید چون ویتامین های آن بیشتر حفظ می شود.

گروه شیر و لبنیات

این گروه شامل موادی مانند: شیر و ماست، پنیر، کشک و بستنی است.
مواد مغذی مهم: پروتئین، کلسیم، فسفر، بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A
واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با یک لیوان شیر با یک لیوان ماست با ۴۵ - ۶۰ گرم پنیر (دو قوطی کبریت پنير) با یک لیوان کشک پاستوریزه یا یک و نیم لیوان بستنی.
مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه ۲ واحد یا بیشتر توصیه می شود. این گروه برای استحکام استخوان ها و دندان ها و رشد و سلامت پوست لازم است.
نکات مهم در استفاده از شیر و لبنیات
1)حتی الامکان از شیرهای پاستوریزه کم چربی استفاده کنید
2)در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه به شیر تازه مقداری آب اضافه کنید و آن را به مدت چند دقیقه بجوشانید.
۳) حتی الامکان از پنیرهای تهیه شده از شیر پاستوریزه استفاده کنید.
۴) پنیر تازه را باید به مدت حداقل ۲ ماه در آب نمک نگهداری کنید و سپس مصرف نمایید.
5) بستنی هایی را بخورید که از شیر پاستوریزه و یا جوشیده تهیه شده باشند.
۶) حتما قبل از مصرف هر نوع کشک، مقداری آب به آن اضافه کنید و حداقل ۱۰-۵ دقیقه آن را در حال به هم زدن بجوشانید.

گروه گوشت، حبوبات و مغزها و تخم مرغ

این گروه شامل موادی مانند: گوشت های قرمز (گوسفند و گوساله گوشت های سفید (مرغ، ماهی و پرندگان)، اعما و احشا (جگر، دل، قلوه، زبان و مغز)، تخم مرغ، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و انواع تخمه) است.
مواد مغذی مهم: پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه B
واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با ۶۰ گرم گوشت لخم پخته (دو قطعه خورشتی) یا یک عدد تخم مرغ و یا یک لیوان حبوبات پخته (حدود نصف لیوان حبوبات خام)، با یک لیوان انواع مغزها (گردو، فندق، بادام پسته و تخمه).
مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال و سالم مصرف روزانه ۲ واحد با بیشتر از این گروه توصیه می شود. این گروه برای رشد، خون سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است.
نکات مهم در استفاده از گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ
۱) پیش از پختن گوشت قرمز چربی هایی را که به چشم می خورد، جدا کنید.
۲) قبل از طبخ گوشت مرغ، پوست آن را جدا کنید پوست مرغ چربی فراوانی دارد.
۳) تا حد امکان از سرخ کردن گوشت خودداری کنید.
۴) چربی و کلسترول مغز، زبان و کله پاچه زیاد است در مصرف این گونه مواد غذایی افراط نکنید.
۵) اگر بخواهید گوشت یخ زده را آب پز کنید، باید بلافاصله پس از خارج کردن از فریزر آن را بپزید. اگر به هر دلیلی می خواهید، گوشت از حالت یخ زده خارج شود آن را ۲۴ ساعت قبل از طبخ از فریزر خارج کنید و در یخچال بگذارید.
۶) بهتر است به جای گوشت قرمز بیشتر از گوشت های سفید مانند ماهی و مرغ استفاده کنید.
۷) کلسترول زرده تخم مرغ زیاد است. بنابراین بهتر است بزرگسالان در هفته بیشتر از ۳ عدد تخم مرغ چه تنها و چه در کوکو، املت و ... نخورند.
۸) مصرف حبوبات به علت دارا بودن فیبر و پروتئین زیاد، توصیه می شود.
۹) انواع مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته) میان وعده های مناسب برای تأمین پروتئین، انرژی و برخی از مواد مغذی مانند آهن هستند.
۱۰) بهتر است مغزها را خام بخورید. اگر نوع بو داده آن را می خورید، نمک آن زیاد نباشد.

گروه متفرقه تغذیه ها

این گروه شامل انواع مواد قندی و چربی ها است. توصیه می شود افراد بزرگسال در برنامه غذایی از این گروه کمتر مصرف کنند.
انواع مواد غذایی این گروه عبارتند از:
الف) چربی ها (روغن های جامد و مایع، پیه، دنبه، کره، خامه، سرشیر، سس های چرب مثل مایونز)
ب) شیرینی ها، مواد قندی (مثل انواع مربا، شربت، قند، شکر، انواع شیرینی های خشک و نیز انواع پیراشکی، آب نبات و شکلات)
ب) ترشی ها، شورها و چاشنی ها (انواع ترشی و شور، فلفل، نمک، زردچوبه، دارچین و غیره).
ت) نوشیدنی ها (نوشابه های گازدار، چای، قهوه، انواع آب میوه های صنعتی و پودرهای آماده مثل پودر پرتقال و غیره)

چند توصیه تغذیه ای مهم
1) بهتر است روغن مایع با منشا گیاهی را مصرف کنید.
2) از حرارت دادن زیاد روغن ها خودداری کنید و برای سرخ کردن از روغن مایع بخصوص سرخ کردن استفاده کنید.
۳) چربی ها، شیرینی ها، چاشنی ها را کمتر بخورید.
۴) مصرف نوشیدنی های ذکر شده در گروه متفرقه را محدود کنید و به جای آنها نوشیدنی های بهتر مثل آب، شیر، آب میوه تازه و دوغ کم نمک بخورید.
۵) برای رفع تشنگی، آب ساده بر هر آشامیدنی دیگری ترجیح دارد.
۶) با وجود آن که چپس از سیب زمینی تهیه می شود ولی به دلیل داشتن چربی و نمک زیاد، مصرف آن را باید محدود کرد.
۷) نمک باید کم مصرف شود ولی همان مقدار کم نمک یددار باشد.
گروه متفرقه در برنامه غذایی کودکان که برای رشد به انرژی بیشتری نیاز دارند، اهمیت به سزایی دارد.

رژیم غذایی یعنی همان که دوست دارید!

مردم در همه جای دنیا برنامه غذایی ویژه ی خود را دارند. ما ایرانی ها هم آشپزخانه خاص خود را داریم. این ها زیاد مهم نیست و شما می توانید مواد لازم را برای نیاز بدنتان به هر شکل تأمین کنید.
در اکثر رژیم ها یک نقص وجود دارد و همان نقص کوچک می تواند کل پروسه تناسب اندام را زیر سؤال ببرد. اغلب افراد به خاطر ضعف یا تأمین نشدن نیازهای روزانه بدن، پس از مدتی رژیم را شخصا یا اجبارا کنار می گذارند. اما روش جالبی که متخصصان با تجربه تغذیه توصیه می کنند، می تواند همان اشتباهات کوچک را برطرف کند. در این روش ها به علاقه مندی های شما توجه می شود و پس از اطلاع کافی از آن، رژیم شما برنامه ریزی می شود.

تغذیه سالم چیست؟

تغذیه سالم این روزها بحث بسیار داغی است و همه درباره آن اظهار نظر می کند، در این سین اغلب مردم دوست دارند بدانند چه رژیم غذایی سالم تر است یا چه مواد خوراکی می تواند احتياجات بدن را تأمین کند. با آن که همه می دانند مصرف مواد خوراکی که به روش صنعتی تهیه می شود ناسالم است، اما به خوردن آنها علاقه نشان می دهند. این علاقه به خاطر آن است که خوردن غذا و مواد خوراکی مفهوم سنتی خود را از دست داده است.
غذا خوردن دیگر تنها به خاطر تأمین انرژی مورد نیاز بدن نسبت، بلکه به نوعی لذت تبديل شده است. به همین دلیل ما دوست داریم آنچه می خوریم خوشمزه تر باشد، حتی اگر بدانیم این ماده خوراکی به سلامتی آسیب می زند. نتیجه مفهوم جديد غذا خوردن اضافه وزن، افزایش آمار بیماریهای قلبی، سکته، دیابت و کلسترول بالاست.
سلیقه هر کس در مورد مزه و بوی غذا شخصی است. به همین دلیل هیچ غذایی نمی تواند همگانی باشد. اما عادات غذایی ما تا حد زیادی به فرهنگی جامعه مان نیز مربوط می شود.
به طور مثال صبحانه محبوب انگلیسی ها چای سیاه، کره، مربا و نان تست است، اما در آلمان تان و کالباس و قهوه جایگزین آن ها است و جایگاه اول را دارد. آنچه که ما به خوردن آن عادت می کنیم ذائقه مان را نیز تغییر می دهد. در اکثر کشورهای آفریقایی تنها در کودکی شیر مصرف می شود و از آن جا که افراد پس از سنین کودکی عادت به نوشیدن شیر ندارند معده شان نیز به این تغییر عادت می کند، به حدی که نوشیدن شیر پس از سالها و در بزرگسالی در این افراد گاه منجر به حالت تهوع می شود.
روش جالبی که متخصصان تغذيه آلمانی برای تغذیه سالم توصیه می کنند، روشی است که در آن هر فرد مشخصا رژیم غذایی مطلوب خود را پیدا کند. در این روش ابتدا سبزی با میوه مورد علاقه تان را پیدا کنید. سپس سعی کنید آن را با استفاده از دستورهای غذایی متفاوت مثل کوکو، سوپ یا پوره در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید. نکته بعدی خوردن سالاد به عنوان یک وعده غذا است. استفاده از میوه ها و سبزیجات مختلف و اضافه کردن حبوبات، تخم مرغ و کمی تن ماهی با گوشت مرغ به آن، سالاد را تبدیل به یک وعده غذایی سالم و سیر کننده می کنند که می توان هر بار با کمی تغییر آن را ممنوع کرد. تخم مرغ و حبوبات حاوی سلنیوم هستند که قدرت دفاعی بدن را بالا می برد، مصرف روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم گوشت برای یک انسان بالغ کافی است این میزان گوشت حدود ۱۵ میلی گرم آهن مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند.
انواع مختلف ماهی را نیز امتحان کنید، ماهی ها طعم های متفاوتی دارند و بهتر است ماهی مورد علاقه تان را بخورید، ماهی سرشار از ید است. یک انسان بالغ روزانه ۲۵ به میکروگرم بده نیاز دارد.

شیر بخورید

فرآورده های لبنی به خصوص شیر حاوی کلسیم، نیاسین و روی هستند. نیاسین عنصری است که در ساختمان دستگاه عصبی به کار می رود و روند بهبود زخم ها را سرعت می بخشد. روزانه نوشیدن یک لیوان شیر، این مواد را تأمین می کند. از پنیر (به خصوص پنیر پر چرب) نیز به راحتی نمی توان صرف نظر کرد. اما می توان کمتر خورد. خوردن روزانه یک لقمه کوچک نان و پنیر یا خامه هم ضرری ندارد.

دارویی از شیر بز

پس از بررسی های فراوان، دانشمندان از نژاد خاصی از بزها استفاده کردند و توانستند از مواد تشکیل دهنده شیر بز برای ساخت دارویی مفید استفاده کنند. این دارو دارای خاصیتی است که می تواند با وارد شدن به بدن، پروتئین های مورد نیاز بدن را تأمین کند.
البته این خاصیت را در حال حاضر فقط شیر بزهای آمریکایی و مخصوصا بزهای منطقه بوستون دارند. دانشمندان با بررسی بیشتر روی این بزها به این نکته پی بردند که برشی اضافه از حلقه DNA در ژن آنها وجود دارد که پروتئین مورد نظر را به طور طبیعی تولید می کند.
به نوشیدنی ها فکر کنید. آب میوه ها تازه و رقیق و بدون شکر به غیر از تأمین انرژی مورد نیاز.نوشیدنی فراموش نشود. به تأمین آب بدن کمک می کند. مصرف چای، قهوه، تشنگی را به صورت کاذب برطرف می کند و مانع از احساس عطش می شود. بدین ترتیب آب مورد نیاز بدن تأمین نمی شود در حالی که بدن یک انسان بالغ روزانه دست کم به یک لیتر و نیم آب نیاز دارد.


961
1
 
6
دیدگاه ها

ما را دنبال کنید.
پست اکترونیک  atarirani@gmail.com
سامانه پیامکی:  1000272727
پکیج های اختصاصی

پکیج درمان ناباروری
پکیج درمان تبخال تناسلی
پکیج درمان زگیل تناسلی
پکیج درمان و کنترل ایدز
پکیج درمان عفونت واژن
پکیج درمان کوچکی آلت
پکیج جنسی آقایان
پکیج درمان اختلال نعوظ
پکیج ترک خود ارضایی
پکیج درمان زودانزالی

                     

                          راه های ارتباطی

نشانی:

تهران، میدان ونک، خیابان صانعی، ساختمان پزشکان، طبقه اول

اصفهان، خیابان شمس آبادی، جنب پارک فرشادی، پلاک19

لرستان، بروجرد، میدان کوروش، خیابان خرم، ساختمان آپادانا

شماره های تماس:

                     09131647730

                     09135247730

                 گواهینامه ها

گواهینامه iso 9001

گواهینامه iso 16949

گواهینامه iso 14000


نمادها

سازمان فنی حرفه ای  logo-samandehi